- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
21

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Om begreppet och betydelsen af det muntliga föredragets konst - Om uppläsning och samläsning - Om äkta skådespelarekonst och dess inflytande på öfriga former af muntligt föredrag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

orden: ’Jag är din faders ande’, råkade jag i ett så förfärligt
skratt, att hela sällskapet följde exemplet och konungen,
drottningen, Ophelia, Hamlet och hela personalen snart
tumlade om hvarandra i den allra gladaste stämning.»

»Nå, hur gick det till slut?»

»Till slut? Jo, det gick så, att vi sedermera fördrefvo
aftonen med att knäcka nötter, sjunga visor och försöka,
hvem som kunde spela bondpolskor fortast utan att komma
ur takten. Och när vi sedan skildes åt, kommo vi öfverens
om, att vi haft alldeles rysligt roligt, men att nöjet icke
riktigt varit hvad man kallar ’förädlande’,» tillägger
berättar-innan med en liten komisk suck.

På grund af uppfostran, lefnadsyrken och vanor hafva
vi sålunda kommit därhän, att detta vårt underbara
talinstrument, som är mäktigt af uttryck för alla våra
mångskiftande inre tillstånd från de sublimaste till de likgiltigaste,
hänförelsens och andaktens orgeltoner, toner af ömhet,
ljufvare och mera inträngande än violinens och flöjtens,
glädjetoner, mera jublande än lärkdrillen, toner af befallande allvar,
mera bjudande än stridstrumpetens, toner af hänförelse, som
tyckas härstamma från en eolsharpa, hvars strängar dallra
för himmelens fläktar, att detta instrument hos oss förvandlas
till ett vanligt signalhorn att begagnas vid lifvets alldagligaste
marschrörelser eller ett språkrör för våra okufvade lidelser
eller alldagligaste begär, ett talverktyg slutligen, hvars toner
vi under andra förhållanden ej ens vilja låta ljuda, emedan
de endast väcka obehag både hos oss själfva och andra.

Om äkta skådespelarekonst och dess inflytande på öfriga
former af muntligt föredrag.

Men, torde någon invända, är icke föredragets konst,
särskildt med hänsyn till förmågan att ur vårt talinstrument
efter behag framlocka känslotoner, beroende på en
naturgåfva, en medfödd egenskap hos en viss art af snillen? Är
icke allt på detta fält individuelt; och om så är förhållandet,
så kunna ju inga allmängiltiga regler framställas och intet
lärande i detta ords egentliga mening komma i fråga?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free