- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
86

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Röstens utbildning och vård - Andningen ur estetisk synpunkt - Erfarenhetsbevis med hänsyn till mellangärdsandningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

naturtrogna bild »med den konst, som döljer konsten», men
han får icke upparbeta sig själf till verklig lidelse, emedan
han då förlorar sin själf behärskning och varder »frenetisk».

*


        
Erfarenhetsbevis med hänsyn till
mellangärdsandningens betydelse.


Skulle för riktigheten af ofvanstående satser några
andra bevis än de här ofvan anförda erfordras, så kunna
sådana i tillräcklig mängd hemtas både från naturen och
konstens historia.

Sångfåglarne kunna fortsätta att sjunga timtals utan
att någon trötthet hos dem förmärkes, och hvarför? Emedan
under inandningen endast deras bukväggar utvidgas,
hvaremot bröstkorgens öfre del förblifver orörlig[1]. Bröstkorgens
öfre del varder sålunda under sången icke ansträngd, och
hyckelbensandning är omöjlig, emedan nyckelbenen hos
fåglarne äro sammanvuxna med bröstbenet och sålunda orörliga.

Hvarför erhöllo de röster, som utbildats i den äldre
italienska sångarskolan under t. ex. Porpora, en större utveckling
och bibehöllo sig längre än de, som utvecklats under sånglärare,
som öfvergifvit den gamla skolans traditioner? Emedan dessa
gamla italienske mästare medelst anatomiska och fysiologiska
studier i enlighet med vetenskapens dåvarande ståndpunkt
kommit till insikt om mellangärdsandningens betydelse, medan
åtskilliga af de nyare medgåfvo nyckelbensandning eller
upp-stälde refbensandning under sång som en dogm. Så t. ex.
konservatoriet i Paris, som ännu på 1850-talet i sin
sångmetod uppstälde den satsen, att inandningen såsom
lifsverksamhet, äfvensom då den står i tålandets tjänst, bör ske
genom att framskjuta bukväggarna, hvaremot inandningen i
och för sång försiggår genom att indraga eller utplatta
bukväggarna, medan bröstkorgen samtidigt kraftigt framskjutes
och utvidgas. Konservatoriet föreskref sålunda, att
andningssättet under talande skulle vara mellangärdsandning, men

[1]
Jfr Mandl anf. st. s. 18.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free