- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
127

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Röstens utbildning och vård - Röstens utbildning med hänsyn till förutsättningarna för röstbandens verksamhet (det vibratoriska elementet). Öfningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

under vagnsbuller eller annat larm, som nödgar röstorganet
till en otillbörlig ansträngning; undvik samtal och skratt
omedelbart före ett röstansträngande föredrag; upprepa aldrig
omedelbart, »gif ej da capo» ett dylikt föredrag eller stycke
och sluta, så vidt möjligt är, så snart trötthet inställer sig;

undvik hastig öfvergång från varm till kall luft,
isynnerhet efter ett ansträngande muntligt föredrag.

Tonens ansättning och afslutning.

Då rösttonens stomme, om man så får uttrycka sig,
alstras i struphufvudet, så är det tydligt, att tonens så väl
bildning som utbildning förutsätter först och främst insikt
om röstbandens olika lägen och verksamhetssätt och för det
andra förmåga att hålla röstbanden under viljans kontroll
till en sådan grad, att det riktiga läget och verksamhetssättet
må kunna i hvarje särskildt fall säkert och ledigt frambringas.
En sådan färdighet vinnes dock aldrig utan öfning och
erfordrar stundom en icke ringa grad af ihärdighet. Här om
någonstädes framträder den fysiologiska insiktens betydelse
i fråga om tonbildningen, emedan flere af de fel i detta
afseende, hvilka af den okunnige anses såsom svårbotliga
eller helt och hållet obotliga, i de flesta fall kunna på denna
väg förekommas eller undanrödjas.

Man erinre sig emellertid städse (jfr ofvan s. 68), att ett
tonande ljud ej kan frambringas, hvarken då röstspringan
står vidöppen eller då röstbanden sammanpressas så tätt,
att luftströmmen ej med lätthet kan drifva dem åtskils.

En ton kan ansättas på tre sätt:

1:o) Röstbanden mötas, först sedan luftströmmen börjat
framtränga mellan dem, hvilket betyder, att mer luft
förbrukas, än som är behöfligt för bildningen af tonen, som
härigenom blir hväsande, uppblandad af biljud och »trasig».
Detta fel skulle kunna kallas röstspringans »glappning».

2:o) Röstbanden mötas, innan luftströmmen träffar dem,
men äro alltför starkt hoppressade, så att en särskild
ansträngning erfordras för att genombryta dem, hvilken
genombrytning försiggår under en hörbar puff eller knäpp,
hvarefter röstbanden åter tätt sammanpressas, till dess en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free