- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
131

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Röstens utbildning och vård - Röstens utbildning med hänsyn till förutsättningarna för röstbandens verksamhet (det vibratoriska elementet). Öfningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Om registerövergången.

Ett af kännetecknen på den verklige sångaren eller
sångerskan ligger däri, att öfvergången mellan de olika
registren sker nästan omärkligt, hvaremot den, som i sångens
konst antingen är okunnig eller råkat på villospår, vanligen
gör sig skyldig till felet att forcera registeröfvergången eller
till försöket att med bibehållande af samma registermekanism
framtvinga toner, som höra till ett annat register och sålunda
skulle erfordra en ny mekanism. Detta leder vanligen till
röstens fördärfvande eller sprängning.

Sålunda betecknas de s. k. brösttonernas höjdpunkt
af den stoppning, som uppstår därigenom, att sköld- och
ringbrosket, som under den stigande skalan så småningom
närmat sig hvarandra samtidigt med röstbandens fortgående
sträckning, vid en viss punkt sammanträffat med sina
främre kanter, så att ingen öppning dem emellan längre
förefinnes (jfr fig. 4, s. 65). Här möter sålunda ett afgjordt
fysiskt hinder för frambringandet af högre toner inom detta
register, och hvarje försök att frampressa sådana med samma
röstmekanism innebär följaktligen ett våldförande af den
inre konsistensen af Struphufvudets både brosk och muskler,
hvilket till sist måste leda till den fina byggnadens
fördärfvande eller med andra ord till röstens sprängning. Skola
sålunda högre toner nu frambringas, så måste en ny
mekanism användas[1].

Insikten i registeröfvergångens hemlighet kan visserligen
icke utvidga en röst utöfver dess naturliga gränser – ett
försök, som städse är farligt – men kan i de flesta fall leda
till färdigheten att utan ansträngning frambringa toner, som


[1]
Såsom bevis på den tonhöjd, till hvilken en och annan berömd
sångkonstnär förmått uppbringa sin röst med tillhjälp af naturlig begåfning och en
utmärkt skola, har man anfört Mara’s e’", Catalani’s g’" samt Aguiari, som
enligt Mozarts vittnesbörd var i stånd att frambringa c"". Den berömde
bassångaren Lablache var så hemmastadd i falsettregistret, att han med stor
färdighet kunde föredraga sopranarier.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free