Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
BEETHOVEN.
Fidelio.
O
Ar 1804 beslöt verldens störste
instrumentalkomponist att äfven en gång beträda dramats
område. Detta fält var egentligen ej nytt för honom:
lians stora symfonier innebära redan ett rikt
dramatiskt stoff, men uppfattadt med ett tankedjup,
utveckladt i jättedimensioner, som vida öfverskrida
de vanliga menskliga förhållandenas mått. Men
Beethoven, sporrad af begäret att täfla med sin
store föregångare, som man på den tiden ständigt
förehöll honom såsom en oupphinnelig förebild, kunde
ej motstå frestelsen att äfven i Mozarts eget rike,
operan, mäta sig med honom; det gällde nu dock
icke att utveckla hela sin kraft, det gällde att
modifiera den och, i stället för att uppresa titanbilder,
måla menniskor.
o
Aren 1804 och 1805 tillbragte Beethoven
mestadels med detta arbete; produkten deraf var Fidelio.
Märkvärdigtvis valde han ej något ämne ur
antikens verld, för hvars enkla höghet B. hade ett sa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>