- Project Runeberg -  Musik och Theater. Samlade kritiska uppsatser /
28

(1868) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CHERUBINI.

Vattendragaren.

Det är en besynnerlig, ehuru faktisk
omständighet, att de dramatiska kompositörerna i
allmänhet gjort så litet för att sammansmälta de olika
musikskolornas förtjenster, utan att derföre uppoffra
den individuella karakteren hos den skola
tonsättaren sjelf tillhör. På de stora snillena beror det
äfven här att bana vägen, att såsom osvikliga
led-stjernor föregå den reproduktiva talenten. Gluck
var den förste, som förenade tysk grundlighet och
djup med den gammalfranska stilens enkla
värdighet, med dess deklamatoriska prakt. Mozart, ung
och lillig, som tillbragt en stor del af sin ungdom
i Italien, och sedan vistades i det lefnadsglada Wien,
gick en annan bana. Ilan försatte Italiens friska
natursanna melodi på tysk botten, och mildrade det
stränga kontrapunktiska allvaret genom den
Ijulligaste sång. Med det fina sinne för det symmetriskt
sköna, som var honom eget, höll han i sina
dramatiska verk strängt pä den musikaliska formens
sjelfständighet, i motsats till Gluck, som ät texten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktheat/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free