- Project Runeberg -  Musik och Theater. Samlade kritiska uppsatser /
258

(1868) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

/

X

Alexander Dreyschock.

Den som af det allmänt gängse pianobullret
blifvit förledd till att fränkänna detta instrument
poesi och estlietiskt berättigande, den har utan tvifvel
af gårdagens musikaliska företeelse på kongl. tbe-
atern funnit sig föranlåten att förändra denna åsigt.

Afven pianot eger ett poetiskt uttryck för
känslan, för själslifvet; ej blott harmoniens, äfven
sångens rikedom bor i detta instrument, hvars mera
sinliga än spirituella, men doc;k ädla ton utgör ett
tacksamt medium för det konstskönas tolkning.
Men det ligger djupt doldt under massan af en
mångfaldigt komplicerad mekanik; att genomtränga
denna materiella massa och ur dess innersta hemta
dess dolda skatter, det förutsätter en förmåga af
högre ordning, det erfordrar en Alexander Drey-
sc/tocks konst.

J)et är deruti som Dreyschock skiljer sig från
den vanlige pianohjelten. Hans föredrag genomlöper
uttryckets hela skala med lika sanning och lihighet
samt hnner för hvarje fras dess skönaste nyans.
En högst sällsynt grad af teknisk fulländning ger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktheat/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free