- Project Runeberg -  Musikalsk Tidende, redigeret, i Forening med nogle Kunstvenner /
53-54

(1836) Author: Andreas Peter Berggreen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HJTZ

vedSiden af Lamdonrnes martialske Versetrz
Goldthreds Poliskeriz’ Goslingsloerlig meente
Advarselz Bod, der ikke kan fornegte sin Oegne-
Natur, og Chorets Deeltagelse iHandlingen .———
alle disse Enkeltheder danne,· i deres mnsikalske
Indklædning, et ypperligt dramatisk Heelt. - »
Nr. 4. O uet (Allegrett0 vivacen Dckimx H)
mellem Leicesters Elskede, Emmy, og Stiftel-
lanens Oatter, —Jeannette. Cmmy fortæller
sørst,’ at hun vil være glad ; og giver da Fran-
nette« en Prøve derpaa, ved at synge."«
Nummer synes at være et af Publicums Ynd-
lingsnummerez vi kunne ikke dele denneMening,
endskjøndt Wey ses Aand ogsaajlever deri,L———isoer
er Ieannettes Fromhed rørende udtrykt i hendes

første Repliker, og hvor passende har ikkeComt "

ponisten her givet «Iristrumentationen en svagere,
dunklere Colorit, i Modsætning til den større Klar-
hed i det Accompagnement, der følger Emmys
Sang; Men iøvrigt« forekommer det os, som om
der er Noget i denrre Composition, der er Men-

ses Stiil saa’ sremmedy, at den derved bliver oszsx

der just ynde denne Snil, mindre kjær; »

» Nr 5. Arie (As—c1ur, Andr-inte, ’3 —
siden Allegro oon hrio, G), synges af Tressi-
lian. Oen skjønne Melodie, i Forening med
den meest udtryksfnlde Oeclamation,I —4—— den ædle
Stiil, ———— gjør dette Musikstykke til et af de ypperste
Nummere ihele Overeen. iOenne Arie kcin tjene
til Exempel spaa, at en Compo’nist, som Weyse,
ikke behøver at opoffre Melodien for ·Oeclamatio———
nen, som Nogle vilde sig ’’’’indz men at han kan
bringe begge Oele i den skjønneste Overeensstem-
melse medhinanden. Af Weyse kunne vi ogsaa
lære, hvorledes Ordene kunne gjentages, saa at
Tanken derved vinder i Styrke og Udtryk.’ For
herpaa at anføre eet Exempel af de mange,j der
»tilbyde" sig i denne Mesters Arbeider;’ vedføie vi
Melodien til det første Afsnit af denne Arie

»» (v Musikhilaget Lit O).

Nr. B.R Qvintet« (Ailogro con spirit0,«
Ere-duk- C —- med- en Mellemsats: Moriaisato»

· føre hende bort, i det han uddryderr

Dette ,

· staaer sin Selvstændighed

Et -

Anden-, Y. Ved dette Nnmmer vil man kunne
iagttage-, med hvilken dramatisk Virknieig Musiken
indtræder, naar den af Digteren er godt motiveret.
Tressilian griber Emmy ved Armen,- for 4at
,,Afsted! du
skal.migszfølgel" Emmy raaber om Hjælp-
Fo»ster»og Lamdonrne ile til fm den ene Side,
Warney fra den anderl, ———— og saaledes gestalter
der sig meget naturligt en Qvintet, der i mnsikal sk
Henseende er et overordentlig Mesterstykke, ved deri
bestemte ’Sondren af de enkelte Partier, hvoraf
hver især , ogsaa i Forbindelse med hinanden, paa-
Hertil disse truende-
hævnfnnysende Toner i Areompagnementet Oen
elegiske Mellemsats i AS tlnr giver den fornødne
Afvexling as Lys og Skygge i dette herlige Tone-
maleri

Nr. l7 Ouet (.Andemtjno qr asiAlIogretto,
A-du1, Z- ————— med en Mellemsats: Allegrotto,·
D (lur,2 43 hvorpaa atter følger en Sats i A- rim,
F, Tompa primo ———— til Slutning: Ailogro
non tropp0., —) Havde Oigteren ikke ganske
overseet det egentlige musikrilske Moment i denne
Scene, kunde denne Onet, uden al Tvivl, have
faaet en mere dramatisk Holdning. Vi mene
nemlig, at Henrykkelsens første Øieblik, i det

Motiver til dette Nummer. Hvad hindrede det«
om ogsaa Emmys Monstren af "Leieesters
Pynt ————— der desnden minder stærk·rs om den lig-
nende Stene i Gdthes »Egmont« —- der-vedblev
forhindretx Nu tale de først længe sammen, og-
blive endelig enige om, «Blik rne)d"«s.!3lik,’ og
Hjerte imod Hjerte-i, at ’glemmeA deres » Smerte,

og ——— synge om Kjærlighed. Stillingen vil man

! indrømme er just ikke den beqvernmeste, ncmr man

skal synge. Og hvad kan denne Sang nlr dlive

andet-« end to Elskendes Sang om Kjærlighe—dt

men Lkeieesters og Emme)s Kjærlighed skulde
være skildret -· mere individnelt, og det knndeden’
paa ovenanforte««Maadtes· have været-. ———— En Ve-
moerkning maae vi endnn gjøre ved dennesOnetz

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktid36/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free