Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
185
har man en vis Ret til dybt at foragte disse let- ;
færdige«Tilhængere as den overfladiske Italiener.
—»—— ——·«Ak; og jeg maa ligeledessordosmme »
hende,’ som er «mig det stoerestei Verden.
» Heissenheimer tavzsz«thi’ han følte sig over- «
vundet ved Sandheden af de Grunde, som Iitlius I
udtømte· «af sit senderrevne Hjertes inderste Dyb.
—- Begge gik tavse ved Siden af hinanden-.
(Sl utningen folger)
Theatret
Preciosa« lyrist Drama 1 4 Arter af Wo lis, »
med Musik af Carl Maria Weloen
Weber ) er saavel ved denne Musik (comp
1820), som ved sin Opera «Joegerdruden«, bleven
en af Publicums Yndlingscomponisterz men ikke
alene disse Compositioner, » men ogsaa hans andre
Operaer, af hvilke vi især ville nævne ,,Silvana«,
hans Instrumental lvaerker og alle hans Romancer
vise ham som en af de genialeste og meest poetiske
Componisterz især udmærke hans Sang-Værker sig
ved en meget original og Tertens Metrum tidt-noks-
fuldt gjengivende Rhythmus o ved en ganske
« gs riosas egentlige Dands tænker jeg mig først ved
eiendommelig Instrumentation, som vi vilde kalde
effectfuld, dersom vi ikke frygtede sor, at man
skulde henfosre dette Characteertroek til de stærke
Tonemasser, som Weder ofte sætter i Bevægelsez «
men det Eiendommelige i Weioers Instrumenta-
tion ioestaaer i de ofte nye Sammenstillinger af
Instrumenterne ——— den frappante Farveblanding,
hvorved han ogsaa ved meget faa og simple Mid-
ler, ogsaa i ganske piaao foredragne Satser, frem-
bringer en stærk Effect Ogsaa Musiken til
Preciosci ioeviser denne Paastands Rigtighed, lige-
som den tillige er et Exempel paa Componisiens
phantasiefulde, poetiske Opfattelse af den givne
Situation.——
! sts) Fedt i Eutin den 18de December 17865 dod
i Londoit den iote Juni 1826
hvori Declamationen maa foslge’ SIDliusiiem’
IWeders efterladte Skrifter findes -
186
en Plan til denne Compositiore, « som vi her med-
dele i den Tanke, at dets vil interessere-vore Læsere
at see, ’med« hvilken Kjærlighed og Sind-agtet-
Weder udlevede sin Kusnst:
· ,,OUvertnren-·sb·egynder med en den spanske
Nattenatitet floeregaeknoe Sinai-) Hertil slutter
sig den efter en ægte Zigeuner- Melodie sormede
Marsch ’««), hvoraf der udvikler sig en fyrig, livlig
henstremmende 2lllegro, der tyder paa den lykkelige
XSIUMkNge og bærer Præget as Preciosas og Spas «
niens · Eiendommelighed « ·
»Choret Nr 2 corresponderer med Begyn-
delsessatsen af Onverturen.«
»Nl«— 3 sMel odrama).. J·e·g har her ogsaa »
givet Preciosa en Nodelinie, og hist og her med
smaae Noder betegnet den rhythmiske Bevægelse,
Paa
den anden Side har jeg igjen understreget« den
Stavelse, ved hvilkxn Orchestret skal indtræde.
Mendetss Bedste herved er dog lagt i Diregentens
Haand, som maa lade sig sige af sin Fransk-, hvor
Mellemsatserne skulle folgse rask og slutte sig til
—— Declamationen, eller hvor ! de e»re«« den Overgangen
dannende Bro fra den ene’ Følelse tildenemdem«
nRr 4«’(Dimds) ’ Vild og stormeklde —Pre-
Indtrædelse af Fxlornsoloem« «
,,Nr. 5 (Chor) Ganske betegnet paa E«cho-
Effectene Da det næsten var umuligt at efter-
ligne Echoets’ sande Beskaffenhed ved Gjentagelsen
af alle Stemmer, saa holdt jeg mig til derfor
mig lettere, og i Naturen grundede Phænomen,
nemlig Valdhornets Gjenklang i det FjerneY Til-
;-·"l Det Characteristiske ligger ikke blot i den en
spansk Dands lignende Melodie, men ogsaa i en den
spanske Musik egen Rhythmns i Actompagnementet,·
nemlig:
j.
iiiiJ
") Denne OJiarsch 3kan strar tjene til Exempel
paa, hvad ovenfor er sagt om Weders effertsnlde In-
strnmentation« « ’ » s
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>