- Project Runeberg -  Musikalsk Tidende, redigeret, i Forening med nogle Kunstvenner /
187-188

(1836) Author: Andreas Peter Berggreen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

187

lige forudfatte jeg, at Zigeunerne allerede kjendte
»Echoet,v og, ligesom spøgende med det,- inddeelte
deres Melodier derefter, som man jo undertiden
giør i det virkelige- Liv. Derfor vilde det tage sig
godt ud, naar Zigeunerne efter de Satser, der gjen-
tages af Ethv, gjorde lyttende Bevægelser, som
efter noget, de med Vished ventede..» «

,,Nr. 6" (Sangen: Eensom er jeg dog ei
ene). Her syntes det mig at være af bedst Virk-
ning,»først at lade Hornene, dernæst Floiterne
indtræde. Hornene paa den ene Side, Fløiterne
(paa» den anden, paa Scenen Preciosa, der med
det accompagnerende Orchester danner Middelpunc-

tet: saaledes, haabede jeg , det skulde frembringe

en venlig Virkning."

,,Nr. 7.( Lystig.-«

,,Nr. 8. JfSlutningen af dette Chor har
jeg ganske svagt indblandet Zigeunermarschenz hvor-
frasderes Bortdragen da vel først burde begynde.-«

! ,,Nr.« 9 (Dands). Lutter ægte spanske Melo-

dier. Naturligviis alle overladte til Balletmesterens
Anordning.« f «

,,Nr.10. Marsch««» «

»Nr. 11. Hvorom det Samme gjælder, som
allerede er sagt ved, Nr. 3.l Her vil man finde
mangen Gjenklang af tidligere brugte Melodier,
hvorved det Hele» organisk-forbindes.«

Endskjøndt den musikcilske Udførelse paa vor
Scene var upaaklagelig, vil den dog kunne hæves
ved Venyttel sen af flere Træk i denne Skizze af
Componisten.

De to Dage, eller-: Flygtningerne,
Syngestykke i 3 Atter af Bouiltly,
over-sat til Chernbinis Musik ved
N T Brunn

Endskjøndt Cherubini i 50 Aar har lever i

Frankrig, og i denne Tid componeret sine Operaer »

til franske Terter« hører han dog ligesaalidt til
deri franske Skole, som han hører til den italienske,
endskjøndt han er en født Jtaliener. Han følger

« Still,

188

samme Fane som Gluck,- Mozart,«.59aydn og
Beethoven, hvis Værker have været hans be-

sz standige Studium, og for hvilke Mestere, især
Mozart og Haydn, han nærer en hellig Ærefrygt.
« Ved sin sOpera ,,les»deax Journtses«« (comp.

1800) har han·«egentligførst erhvervet.sig den
turopæiske. Berømmelse, dersiden veden Række
af Mestervcerker er bleven mere og mere befæstet.
Denne Opera er skreven i den ædleste,· reneste
fri for al Flitterstads,» ikke een Roullade,
ikke een saakaldet stor Arie i den hele Composi-

’tion, hvorved Sangeren kunde vise sin Strndes

Færdighedz men desto større Fordringer gjør den
ogsaa paa dramatiskt Talent hos Sangerne, dog
det saa meget mere som Stykket selv, der er en
af de skjønneste Operaterter, hvormed en Componist I
nogensinde· er bleven lyksaliggjort, staaer i Een-
klang med Musiken. At’ ndhæve nogle Skjøn-
heder i dette classiske Værk vilde, forekommer det
mig, være en Tilsidesættelse af desz andre, og vidt-
løftigt at gjennemgaae en Composition, der er saa
almindelig erkjendt som et Mesterværk, synes ikke
nødvendigtz dog vil jeg med Hensyn til Ouvertu-
ren, der er det Musikstykke af en Opera, der— meest
er udsat for at misforstaaes, gjøre den Bemærk-
ning, at man maa høre den med Tanken om de
Farer, derszomsvoeve Hovedpersonerne. ’Man vil

A da, ved den første. Tone, som Orchestret i en

stærk Unisonos« angiver," see de forfulgte Flygtnin- «
gers Skræk,’ og i den følgende klagende Melodie
hore deres Sukzs« atter fare de forfærdede sammen,
atter høre vi deres Klagez Bassens eensomme
Gang tyder hen paa’ deres ængsteligeOmvanken,
medens’ Overstemmen malet deres « mod Himlen

vendte venlige Blikz mod Slutningen af Anden-
»ten synes Farerne at trænge voldsommere ind paa

demz men —- deres Redningsmand kommer, og
Allegroen aander de Frelstes Henrykkelse, og hans
høieG læde,! som frelste dem

Udførelsen af denne Opem paa vort Thekiter
er, hvad Hovedpersonerrtes Spil angaaer, fortræf-

- felig Mirhelli er vistnok Hr. Cettis bedste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktid36/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free