Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Animoso - Animuzzia, G. - Anjou, Nils Johan - Ansatsstycke - Anschütz, Carl - Anslag - Anthem - Anticipation - Antienne - Antiphonale eller Antiphonarium - Antiphoni - Apel, I. A. - Apell, D. P. v. - Aperto - Aphoni. - Aplomb. - Apollo - Apollo-lyra
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Animoso. (It.) Behjertadt; modigt.
Animuzzia, G. En af de äldsta,
mest framstående mästarne i den
italienska skolan; f. i Florenz 1500; †
1571 som kapellmästare vid S. Pietro
in Vaticano. Har skrifvit en stor mängd
förträffliga kyrkocompositioner.
Anjou, Nils Johan. Justitie-Rådman
i Norrköping; f. i Upsala 1813.
Amatör på piano och violoncell samt
anförare för musikaliska sällskapet i
Norrköping; kallades 1856 till led. af
musik. akad.; led. af Bach-sällskapet i
Leipzig.
Ansatsstycke. Särskild del af ett
biåsinstrument, som, för vinnande af
högre eller lägre stämning, sättes till
eller tages ifrån instrumentet.
Anschütz, Carl. Utmärkt dirigent
och sångcomponist, elev af Fr.
Schneider; vistas f. n. i New-York; led. af
Svenska musik. akad.
Anslag. Angifvandet af ett accord på
något instrument. Äfven detsamma som
Touche (s. d.)
Anthem. (Eng.) Detsamma som
Antienne (s. d.)
Anticipation. Föruttagning. Det
förhållande som inträffar då man på en
harmonisk eller melodisk hufvudnot
låter följa en genomgående not, som i
den omedelbart derpå följande
harmonien framträder såsom hufvudnot:
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>