- Project Runeberg -  Musik-Lexikon /
170

(1864) [MARC] Author: Johan Leonard Höijer - Tema: Reference, Music
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Guido från Arezzo - Guidoniska handen - Guillou, Joseph - Guitarr - Gulomy, Gerome - Gumbert, Ferdinand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

solve polluti
labii reatum, Sancte Johannes!»


hvilka stafvelser — efter honom
kallade de Aretinska — han underlade
hvarje hexachords noter så, att
stafvelserna mi fa kommo att inträffa på
3:dje och 4:de tonstegen. Se vidare
Mutation. Dessa stafvelser hafva
sedermera af Spaniorer, Portugisare,
Italienare och Fransmän upptagits med
tillägg af stafvelsen si för 7:de tonen.
Guido † i klostret Pomposa, der han
tillbragt sin sista tid med forskningar
och litterära arbeten. Hans största
förtjenst bestod i förbättrandet och
ordnandet af notskriften medelst
tillökning af notplanets linier, på och
emellan hvilka han tecknade neumerna.

Guidoniska handen. Benämning på
den, antagligen af Guido Aretinus
införda, methoden, att, till
åskådliggörandet af toner och tonarter, indela och
uppräkna tonerna efter venstra handens
fingerleder.

Guillou, Joseph. Flöjtist och
tonsättare; f. i Paris. Efter att hafva i
conservatoiren vunnit l:sta priset, var
han en lång tid utan anställning, tills
han 1815 antogs som 2:dre och kort
derpå som l:ste flöjtist vid kongl.
kapellet; utnämndes derefter till Prof.
vid conservatoiren, samt, efter Toulon,
till 1:ste flöjtist vid Stora operan.
Mindre lyckliga ekonomiska
omständigheter tvingade honom att 1830 lemna
Frankrike, och att söka sin utkomst med
concertgifvande i andra hufvudstäder,
derunder han äfven besökte Stockholm;
sist anländ till Petersburg, öfvergaf han
den musikaliska banan för att blifva
silkesfärgare. Comp. concerter;
fantasier; variationer; duor för flöjt.

Guitarr. Ett, förnämligast i
Spanien och Italien brukligt
knäppinstrument, härstammande från Asien, och
först 1788 infördt i Tyskland; är till
formen något lik violinen, dock
betydligt större; och med planliggande, af
en hög sarge åtskiljda bottnar, ett rundt
ljudhål, platt gripbräde o. s. v.;
hålles vid spelningen i ett öfver axeln
kastadt band, då instrumentets hals
hvilar i venstra handen, hvars fingrar,
genom att nedtrycka strängarna mot
gripbrädets band, bestämma tonerna.
Guitarrens sex strängar heta E, A, d,
g, h, e, och knäppas med högra
handens fingrar. Noterna skrifvas i
violinclav, en octav högre än de ljuda.
Instrumentet egnar sig hufvudsakligen
till accompagnement af sång, dock
begagnas det äfven som soloinstrument.
Giuliani, Sor, Mertz m. fl. hafva
till Guitarren skrifvit brillanta,
concertanta comp. Se vidare Spansk
Guitarr.


Gulomy, Gerome. Utmärkt
violinvirtuos ; f. i Liffland; var redan vid 7 års
ålder känd genom sitt violinspel;
vistades som yngling i Sibirien, gaf der
concerter, äfvensom på 1830-talet i de
flesta af Europas förnämsta städer;
uppträdde med stort bifall i Stockholm
1846. Led. af Svenska musik. akad.

Gumbert, Ferdinand.
Sångcomponist; f. i Berlin 1818; efter slutad
gymnasii-curs inträdde han i bokhandel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muslex/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free