- Project Runeberg -  Musik-Lexikon /
324

(1864) [MARC] Author: Johan Leonard Höijer - Tema: Reference, Music
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Naumann, Johann Gottlieb

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som, sedan han fått honom om hand,
behandlade honom icke bättre än om
han varit hans dräng. Af grannlagenhet
ansåg sig likväl Naumann icke böra
skilja sig från Weeström utan
medföljde honom till Padua. Med stigande
oro fann han nu, att här för honom
icke alls blef fråga om någon slags
musikundervisning, hvartill kom att
Weeström’s brutala sätt mot honom
snarare till- än aftog. Då nämligen
Weeström tog sina lectioner hos den
berömde Tartini, måste Naumann hvarje
gång bära Weeströms instrument och
musikalier. Slutligen, för att på
något sätt kunna få nytta af sin vistelse
här, vågade Naumann af Tartini
begära tillstånd, att under lectionen få
stå vid dörren och afhöra mästarens
undervisning. Denne, som förut fattat
tycke för den blygsamme ynglingen och
nu förnam hans kärlek till konsten, gaf
honom genast sjelf kostnadsfri
undervisning, och från denna stund skiljde
sig ynglingen från Weeström. Trenne år
tillbringade Naumann i Padua, studerade
contrapunkten, för Tartini, som
förklarade att Naumann var en af hans
bästa elever. Genom bekantskap med
Hasse, och genom dennes och landsmäns
försorg, såg Naumann snart sin
ställning betryggad, erhöll elever och
började att componera; reste till Rom
och Bologna, i hvilken sednare stad han
begagnade sig af Pater Martini’s
undervisning. Hans compositioner blefvo
snart kända, och från flera städer
uppdrogs honom att skrifva operor, hvilka
uppfördes med stort bifall. Vid
hemkomsten till fäderneslandet utnämndes
Naumann till kyrkocomponist hos
Churfursten i Dresden. Fredrik II erbjöd
honom, genom bröderna Benda,
kapellmästareplatsen i Berlin, den Naumann
dock afslog, emedan han ansåg sig af
tacksamhetens pligt bunden vid sin
lands furste. År 1776 kallades
Naumann af Gustaf III till Stockholm, för
att organisera kongl. kapellet
derstädes. Här componerade han operan
»Amphion»; besökte Stockholm för
andra gången 1780 och skref operorna
»Cora» samt »Gustaf Wasa», hvilken
sednare först uppfördes 1786, samt
gafs 23 gånger för fulla hus. I
Köpenhamn componerade han operan
»Orpheus". Vid denna tid upphöjdes han
af sin churfurste till öfverkapellmästare
med en lön af 3000 thaler. Naumann
† 1801 i Dresden af slag under en
spatsergång. Då han ej vid den
vanliga tiden hemkom, utsände man bud
åt alla håll att söka honom; först
morgonen derpå funno några trädgårdsarbetare
hans lik vid vägen. Comp.
oratorier och cantater, — deribland
»Pilgrimerna» (ord af Metastasio) hvaraf
chören: »Vår vandrings mål vi
funnit» uppfördes 1851 i Stockholm i
Clara kyrka på Abr. Mankells Concert.
Det var denna chör som tillskyndade
Naumann segren öfver Hasse, åt hvilken
Churfursten af Sachsen samtidigt
uppdragit att skrifva samma cantat.
Hasse hade skrifvit en 5-stämmig
djuplärd fuga, Naumann deremot en enkel,
melodisk chör i fria stilen, men af
poetisk inspiration; vidare har Naumann

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:47:57 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/muslex/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free