- Project Runeberg -  Musik-Lexikon /
374

(1864) [MARC] Author: Johan Leonard Höijer - Tema: Music, Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Portogallo, Marcantonio - Position - Positiv - Possevini, Anton - Postludium - Potenza, P.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åt tonkonsten; engagerades 1766 som
tenorsångare vid hofkapellet i
Darmstadt; † 1798 som cantor och lärare
vid Pedagogiet derstädes, Bland hans
ditaktiskt-theoretiska skrifter må
anföras: »Leichtes Lehrbuch der
Harmonie» etc.; »Die neuester und
wichtig»sten Entdeckungen in der Harmonie,
Melodie und dem doppelten
Contrapunkte» (Darmstadt 1798). Som sträng
recencent uppträdde han i »Deutschen
Bibliothek». Bland hans comp. må
anföras ett magnificat och 8 fugor för
orgel eller clavér.

Portogallo, Marcantonio. Kongl.
kapellm. i Lissabon; f. derstädes 1763.
Besökte flera gånger Italien för att der
uppföra sina operor; † i Lissabon 1830.
Bland hans elever må nämnas
Catalani. Skrifvit operor,
kyrkocompositioner m. m.

Position. Tonläge på violinen.
Med första läget eller positionen
förstås det läge, som venstra handen har
på gripbrädet, då med pekfingret kan
gripas strängens 1:sta ton; med 2:dra
positionen: det läge deri handen
flyttas så, att pekfingret kan gripa
strängens 2:dra ton; med 3:dje positionen:
det läge hvari handen flyttas så, att
pekfingret kan gripa strängens 3:dje
ton o. s. v.; 2:dra position kallas
äfven half applicatur (It. mezza manico);
3:dje position: hel applicatur.

Positiv. Liten orgel med 4 fots
principal och stundom med vidhängd
eller flyttbar pedal, d. v. s. sådan
pedalclaviatur, som kan efter behag
anbringas eller borttagas, och hvars
tangenter, genom en koppelmekanik,
nedtrycka motsvarande manualtangenter.
Positivinstrumenter behöfva inga
abstrakter, enär hvarje cancellventil
omedelbart öppnas af ett på tangenten
fästadt stift eller pinne. Ett sådant
Positiv, som kan bäras i ett band,
kastadt öfver skuldrorna, och hvars belg
sättes i rörelse genom en väf, den der
på samma gång kringdrifver en i
instrumentet anbringad vals, deri äro
inslagne små stift, ordnade efter
tonföljderna i vissa melodier, och hvilka
stift, hvar i sin ordning öppna
ventiler genom hvilka luften strömmar till
piporna, — kallas af Fransmännen:
Orgue de Barbarie.

Possevini eller Possevin, Anton.
Lärd jesuit; f. i Mantua 1534; reste
som påflig legat till Sverige för att
vinna konung Johan III för
Catholikernas sak, hvilket dock misslyckades
honom, sedan konungen kommit under
fund med, att han blifvit förd bakom
ljuset i de fredsunderhandlingar
mellan Sverige och Polen, dem Possevini
1582 bemedlat. Possevini † i
Ferrara 1611. I sitt verk: »Bibliotheca
selecta de ratione studiorum» (Rom,
1593 och Cöln, 1607), afhandlar han
äfven sin tids musik och tonsättare.

Postludium. (Lat.) Efterspel. Det
tonstycke som orgelnisten efter slutad
gudstjenst spelar, under det
församlingen aflägsnar sig ur kyrkan.

Potenza, P. Utmärkt
Sopransångare (castrat); f. i Neapel 1735;
besökte London 1761; engagerades

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:38:29 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/muslex/0374.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free