- Project Runeberg -  Musik-Lexikon /
497

(1864) [MARC] Author: Johan Leonard Höijer - Tema: Reference, Music
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - T ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

TASTATUR

497

TAUSIG

i Padua. 1728 anlade han sin
berömda musikskola, f af kräftsjukdom
1770. BJand Tartinis theoretiska
arbeten må här nämnas: »Trattato di
musica secondo la vera scienza delP
armonia» (Padua. 1754 in 4:o^; »De
prineipii delF armonia musicale
conte-nuta del diatonico genere» (Padua 1757);
»Bisposta di Giuseppe Tartini alla
cri-tica del di lui Trattato di musica di
M. Serre di Ginevrå» (Venedig, 1767),
innehållande ett svar på den eritik
nämnde Serre afgifVit öfver hans
system. Af hans talrika violmcomp. hafva
omkring 10 samlingar concerter och
sonater utkommit; dessutom
efterlemnade han i Mss en stråktrio, 127
vio-linconcerter och 48 sonater, deribland
den s. k. Djefvulssonaten (»Trillc du
Diable>v eller »Songe de Tartini»), om
hvars uppkomst han sjelf berättar
följande: »En natt (1713) drömde jag
att jag ingått förbund med Satan, och
att han var i min tjenst... En gång
spelade han på min violin en sonat,
så skön, och med sådan skicklighet,
att jag aldrig förr hört något dermed
jemför ligt. Af min hänryckning dervid
vaknade jag, tog min violin, och
försökte att i minnet återkalla detta stycke;
jag uppskref detsamma och, ehuru jag
icke fullkomligt kunde återgifva det,
anser jag det likväl vara det bästa jag
någonsin gjort . . .» Ett af Tartini
comp. ^Miserere», uppfördes 1768 i
Påfliga kapellet i Rom.

Tastatur. Detsamma som Claviatur.

Tasto solo. (It.) I generalbasskrift:
Antydan, att spelaren icke skall gripa

något accord till grundtonen, utan blott
ange denna ton ensamt. Hos
Albrechts-berger: detsamma som orgelpunkt.

Taubert, Wilhelm. Betydande
tonsättare och pianovirtuos; f. i Berlin
1811; elev af L. Berger i Piano, och af
Klein i composition. Student i Berlin
1827; erhöli 1831 titel af kongl,
musikdirektör samt anförtroddes ledningen
af Hofconcerterna i Berlin. Gjorde
1833 konstresor, derunder han i
Leipzig och Dresden uppträdde som pianist
med stor framgång; utnämndes 1842
till kapellm. vid kongl. operan i
Berlin. Bland hans talrika comp. må
anföras operorna: »Die Kirmess»;
*>Jog-geli»; »Macbeth» m. fl,; Musik till
Euripides’ »Medea», till Tieck’s
»Blau-bart», till Shakespeare Y »Storm»; flere
symphonier; en concertouverture under
titel; »Aus Tausend und eine Nacht»;
12 concertetuder och »Kinderlieder»
för piano; öfver 300 sånger; 3
stråkquartetter etc.

Tausch, Franz. Berömd
klarinett-virtuos; f. i Heidelberg 1762; led. af
Kongl, kapellet i Berlin; f 1817.
Comp. flere concerter för sitt instrument.

Ta u sch, Julius. Stadsmusikdirektör
i Dtisseldorf; f. i Dessau 1827; stu*
derade vid Conservatoriet i Leipzig
1844-46; åtnjuter som pianist stort
anseende; comp. ouverture; sånger; duo
för piano och violin.

Tausig, Aloys. Pianist; f. i Pfrag
1820; elev af Thalberg; gjorde 1837
en konstresa i Tyskland med myeken
framgång; vistas f. n, i Warschau
som musiklärare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muslex/0497.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free