- Project Runeberg -  Musik-Lexikon /
508

(1864) [MARC] Author: Johan Leonard Höijer - Tema: Reference, Music
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tempo commodo ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

TONARTERNAS FÖRETECKEN 508

TONMÅLNING

systemet, och hvar och en af dem kan
utgöra hufvudton i en dur- eller
moll-scala, så ega vi 12 dur- och 12
molltonarter. Tonarten får sitt namn af första
tonen i den scala på hvilken han
grundar sig. De 12 durtonarterna äro
C-G-D-A-E-H-Fiss- eller
Gess-Dess-Ass-Ess-B- och F-dur. De 12
molltonarterna :
A-E-H-Fiss-Ciss-Giss-Diss-eller Ess-B-F-C-G-D-moll. De äro
här upptagna i den ordningsföljd hvari
företeckningarna uppkomma.

Tonarternas företecken: se hvarje
Tonart under sitt namn.

Tonarternas karakteristik.
Beteckningen och sammanställningen af den
grad af hårdhet eller vekhet och,
öfverhufvud taget, af det totalintryck
hvari en tonart skiljer sig från en
annan, hvilken skiljaktighet har sin grund
i de olika hufvudtonernas lägen och
förhållanden inom tonsystemet. Man
har sålunda trott sig märka, att C-dur
tonarten karakteriserar sig genom
enkelhet, heroisk storhet; A-moll: from
qvinlighet; F-dur: mannakraft,
öppenhet; D-moll; svårmod; B-dur: hopp,
aning om ett högre: G-moll:
svärmande drömmeri; Ess-dur: kärlek,
andakt, kraft; C-moll: storartad sorg;
Ass-dur: ?:Graf-ton»; F-moll: djupt
svårmod; Ess-moll: djupaste själsångest;
H-dur: vild passion; E-dur: jublande
fröjd; Ciss-moll: ljuf åtrå; A-dur:
o-skuld, lugn, glädje; Eiss-moll:
förtviflan; D-dur: triumph; G-dur: idyll;
E-moll: naivetet o. s. v. På
viol-instrumeliter klinga de tonarter klarast,
hvars hufvudtoner kunna utföras på de

s. k. lösa strängarna. Den
ofvannämnde karakteristiken förkastas
alldeles af Bernsdorf.

Tonarters slägtskap. Den mellan
2-ne tonarter rådande förvandtskap, som
uppstått genom ett större eller mindre
antal gemensamma toner.
Slägtskaps-förhållandet tonarterna emellan är större,
ju flera toner de hafva gemensamt.
C-dur är således i l:sta graden beslägtad
med A-rnoll, G-dur, E-moll, F-dur
och D-moll; i 2:dra graden med
D-dur, H-moll, B-dur, och G-moll o. s. v.

Tonernas sympathi. Den
öfverensstämmelse, som råder mellan 2:ne
närbelägna, tongifvande kroppar, och
hvilken består deri, att när en ton hos den
ena bringas att ljuda, samma ton hos
den andra svagt medklingar.

Tonfigur. Se Figur.

Tonhål. De hål som äro anbringade
å sidan af vissa blåsinstrumenter, och
hvilka hål täppas med fingrarna eller
genom klaffar, för att gifva den inom
instrumentet befintliga luftkolonnen större
svängrum, och dymedelst erhålla en
lägre ton.

Tonica eller Tonik. Första tonen
inom den för tillfället rådande
tonartens scala.

Touisk Treklang. Accordet på den
för tillfället rådande tonartens
hufvudton eller l:sta ton.

Tonkonst. Den Sköna Konst, hvars
material består af toner; detsamma som
musik.

Tonmålning. Skildring af föremål
ur sinneverlden förmedelst toner. Namn
på ett musikstycke, der i toner skil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muslex/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free