- Project Runeberg -  Johan August Strindberg /
112

(2000) [MARC] [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2000, less than 70 years ago. Jan Myrdal is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Men vad med detta Sverige? Till frågan om misärens dubbelhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

På eget förlag och under pseudonym publicerade han år
1870 ett vad jag vet ännu aldrig uppfört stycke: Fritänkaren.
Det fick rättvist usel kritik. Samma år hade han skickat in
ett anpassligt sorgespel till Kungliga teatern; Det sjunkande
Hellas. Det refuserades dock. Han arbetade om det och
skickade det till Svenska Akademien som Hermione. Men
också där befanns det undermåligt. Fast den 13 september
1870 spelades på Dramaten hans menlösa stycke: I Rom.
Året efter hade han lånat av Björnstierne Björnson och fått
stycket Den fredlöse uppfört. Karl XV var på premiären och
blev road. Författaren kallades till audiens och fick 200
kronor av kungen. Fast också det stycket är svagt.

Karl Otto Bonnier påpekade (Bonniers en
bokhandlarefamilj, IV, Albert Bonniers förlag, Stockholm 1931, s
22-23) att det gängse omdömet såväl i de akademiska
kretsarna i Uppsala som i pressen i Stockholm om vad den unge
Strindberg skrev var att det var misslyckat och underligt;
Mäster Olof var närmast ett pekoral.

Hade August Strindberg drunknat ute i skärgården vid
tjugonio års ålder 1878 hade han inte varit en fotnot ens i
den svenska litteraturens historia. Ty det finns om jag är
uppriktig bara ett skäl att läsa vad Strindberg skrev med
litterära pretentioner fram till och med de lovande
Uppsalanovellerna i Från Fjerdingen och Svartbäcken 1877: Det att
senare skrev han samma fast bra.

Med ett undantag: Mäster Olof från 1872, prosaupplagan.
Det stycket är på riktigt. Visst spretar texten och tankarna.
Men de spretar på rätt sätt; ut ur provinseländet! Där i den
texten är han en ny, stark och stor svensk författare; det
stycket öppnar numera ett eget och nytt kapitel i svensk
intellektuell historia. Dock, det refuserades, förblev okänt
utanför den trängre vänkretsen och nådde publik först år
1881; efter det han brutit igenom.

Men om han mest famlade och trampade vatten, hur
kom han då upp på fast mark? Hur blev det möjligt för
författaren till eländen som Det sjunkande Hellas eller
Fritänkaren att skriva Mäster Olof och sedan komma fram till och slå
igenom med Röda rummet?

112

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:38:33 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/myrstrind/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free