- Project Runeberg -  Johan August Strindberg /
167

(2000) [MARC] [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2000, less than 70 years ago. Jan Myrdal is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Vad med Strindbergs antisemitism?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Drumonts genombrottsbok La France Juive
experimenterar med att använda dennes (och därmed den modärna
franska) antisemitismens argumentation i sitt brev till
brodern Axel strax efter den 15 februari 1887:

Om du hade en aning om hvilket nät af judar är
spunnet kring hela Europa och hur de känna hvarann
allesammans, och hvad deras Messiasidé är. Jag har berömt
dem - dels dyperad, dels "nödd och tvungen". I
Frankrike utkom i fjor en bok i två delar kallad La France
Juive. Man blir rädd när man läser det. Och i Tyskland
procenta de på jord så 80 % är i deras händer och
inte en fri bonde mer flns. Det är deras rätt efter de ha
magt, men vi ha då också rätt att - fly dem, när vi ej rå
på dem."
(BREVVI,si63.)

Men samtidigt som den moderna antisemitismen i
Dru-monds efterföljd då blev till stark social rörelse i Frankrike
var ju Sverige i ekonomisk omvandling. Ideologierna bytte
alltså förtecken; antisemitismen och småfolksradikalismen
separerades helt från varandra och Sverige gick sedan i takt
med kontinenten.

Ja, det antisemitiska sällskapet hade Strindberg därför
sökt komma loss från. Det lämnade han. Men liksom när
det gällde Dreyfus’ skuld gjorde han en ideologisk
omtolk-ning som skulle möjliggöra för honom att komma ut ur
frågan: Som semiter finns judarna inte; därmed saknar alltså
antisemitismen egentlig innebörd. Man kan följa turerna i
hans korrespondens. I brev till Ola Hansson den 28
januari 1889 skriver han:

Sannolikt zigenare: = Asiatisk nomad /... / Jude =
Asiatisk bofast köpman, el resande.
(BREV VII, s 237-238.)

Fem år senare har han utvecklat denna etnografiska tanke.
Leopold Littmansson hade tydligen menat att Strindberg
uttryckt sig antisemitiskt i ett tidigare brev. (Breven till
vännen Leopold Littmansson är överhuvudtaget inte enbart

167

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:40:15 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/myrstrind/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free