- Project Runeberg -  Johan August Strindberg /
187

(2000) [MARC] [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2000, less than 70 years ago. Jan Myrdal is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Jagromanerna och fallet Frida

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

aposteln Paulus allegoriskt tolkad i Galaterbrevet är
berättelsen om fördrivandet av Hagar och hennes son en
uppgörelse med det gamla förbundet och ett bekräftande av
det nya förbundet och rättfardiggörelsen genom tron
allena. Nåden alltså och inte det fria ödesvalet. Paulus - med
ord enligt Luther så fulla av Ande att de brinner - skriver i
brevet till de till lagiskhet avfalliga Galaterna:

Ty det är skrifwet, att Abraham hade twå söner, en av
tjensteqvinnan och en af den fria. Men tjensteqvinnans
son war född efter köttet, och den frias war född genom
löftet. Dessa ord betyda något annat; ty dessa qwinnorna
äro de twå förbunden, det ena från berget Sina, som
föder till träldom och detta är Hagar. ... det swarar mot
det nu varande Jerusalem, som är i träldom med sina
barn. Men det Jerusalem som ovantill är, är fritt, och
detta är allas wår moder.... *Drif ut tjensteqwinnan och
hennes son! ty tjensteqwinnans son skall icke ärfwa med
den frias son" Alltså mine bröder, äro vi icke
tjensteqwinnans barn, utan den frias.
(Gal. 4: 22-31)

Ateist var Strindberg aldrig - inte ens när han affischerade
det - han brottades livet igenom - på olika sätt under olika
livsfaser - med religionen, med Gud och makterna - och
med nåden. Jacob Kulling skrev detta föredömligt:

Ända till femtonårsåldern, står således Strindberg
under starkt inflytande av en evangelisk-Luthersk markant
kristocentrisk kristendomsuppfattning /... / Hans efter
konfirmationstiden allt mer kritiska, ja, småningom
fi-entliga inställning till kristendomen och Kristus kan
betraktas som en allt starkare reaktion mot ungdomsårens
misslyckade försök att förverkliga kristendomen i livet.
(Att spjärna mot udden. En studie i Kristusgestaltens
betydelse i Strindbergs religiösa utveckling, Svenska
kyrkans diakonistyrelses bokförlag, Stockholm 1950, s 17.)

I Jakob brottas år 1898 hänvisar Strindberg också direkt till
sin brottning med Kristus och uppgörelse med nåden:

187

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:40:15 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/myrstrind/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free