- Project Runeberg -  Johan August Strindberg /
195

(2000) [MARC] [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2000, less than 70 years ago. Jan Myrdal is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Jagromanerna och fallet Frida

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dade, tillsynes förmögne och förlagsmäktige yngling som
roat sig med att - själv eller genom ombud - sätta horn på
den gamle (45-årige) och utskällde författaren med dåliga
tänder och usel ekonomi.

Hans första hustru, Siri, hade varit otrogen. Sådant
händer. Det skedde någon gång på teaterturné. Men hon var
det inte konstant och i alla lägen. Detta kunde Strindberg
utnyttja, han kunde skriva om hennes otrohet, gräva i den
och använda känslorna som drivkraft i skrivandet.

Men med Frida var det annorlunda. Hon var ungt och
tillsynes omedvetet könslig och runt henne var allt osäkert.
Som skön litteratur kunde Strindberg som i Till Damaskus
///formulera det han inte längre förmådde skriva som
jagbok:

... Och ibland människor blev min stora härliga kvinna
en liten grimaserande markatta, som jag inte kunde se
på!

Nåväl, jag fick bli hemma! Och så blev hon borta. Ty
när jag råkade henne, vart hon en annan; hon, mitt rena
vita papper var fullklottrat med kråkfötter; hennes
vackra klara drag voro inställda efter främmande mäns
sa-tyrminer; jag såg tjurslaktares och gardisters
miniatyrfotografier i hennes ögon; jag hörde främmande herrars
främmande tonfall i hennes röst; på vår flygel, där
endast spelats de stores harmonier, spelade hon numera
endast främmande herrars tingeltangel; och på vårt
bord låg numera endast främmande herrars
favoridek-tyr. Med ett ord, hela min existens började perverteras
till ett andligt konkubinage med främmande herrar
-vilket stred mot min natur som alltid åtrått kvinnan!
(SV 39, s 370-371.)

Också Frank Wedekind utnyttjade Frida som modeli till en
rollfigur. Hans pjäs Oaha från 1908 (senare omarbetad
under namnet Til Eulenspiegel) handlar just om Langen,
Frida, Gretor, Wedekind och Simplicissimus. Först inför
publiceringen ändrade han personnamnet Frida Strindberg till
Wanda Washington för styckets erotiskt allomfattande och

195

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:40:15 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/myrstrind/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free