- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
39

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Primitivt tänkande och mytologisk fantasi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


PRIMITIVT TÄNKANDE OCH
MYTOLOGISK FANTASI



Anlägger man antropologiska synpunkter, måste hela
undersökningen föras tillbaka till den primitiva
psykologien
, d. v. s. till en bestämning av den mentalitet,
som finnes hos de lägst stående folkslagen, och som
yttrar sig i de kvarlevande traditioner, vilka gå längst
tillbaka mot mänsklighetens barndom. [1] Detta stadium skiljer
sig tydligast från vårt, därigenom att det saknar våra
begrepp om orsak och verkan. Detta samband kan den
primitiva människan icke se längre, än den direkta erfarenheten
räcker; det är för henne endast förbindelsen mellan vissa
handlingar och deras resultat, icke en allmän princip, som
man under alla förhållanden har att räkna med. En dylik
människa vet naturligtvis mycket väl, att när hon hugger
ved, är det yxan det kommer an på. Men hugger hon sig
i fingret, vill hon icke gå med på, att det skett, därför att
hon fumlade eller yxan slant, utan hon anser, att en nyckfull
demon eller en illasinnad person vållat olyckan. Hon är
kanske nog försiktig att taga hänsyn till vindriktningen, när
hon avskjuter en pil; men träffar hon icke målet, söker hon
likväl icke orsaken i blåsten eller offrets rörelser, utan
antager — framför allt om oturen förföljer henne — att
någon förhäxat hennes båge, eller att hon råkat gå på jakt en
olycksdag. De mekaniska orsaker, som för oss äro det
avgörande, äro för henne oväsentliga eller underordnade. De
orsaker, som hon räknar med, och som för henne äro de
grundbestämmande, utgöras av krafter eller viljor, vilka ligga
utanför det, som vi kalla natursammanhanget. Och på


[1] Tidigare i grunddrag skildrat i min översikt "Die Anfänge der
Religion" (Kultur der Gegenwart, ed. Hinneberg I, 3, 1, 1906); numera
bäst i L. Lévy-Bruhl "La mentalité primitive" (Paris 1922), varifrån
jag hämtat åtskilliga exempel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free