- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
74

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Ritmyter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

riktning. Denne herdegud har — kunna vi föreställa oss —
varit tillräcklig, så länge nomadlivet var det egentliga — han
beskrives icke alltid som en vek yngling, utan även som
manlig, kraftfull, ja som en hjälte — men med den starka
uppblomstring av åkerbruket, som Babylonien gick till
mötes, beseglades hans öde. Han måste, som den specialgud
han är, ansluta sig till och mer eller mindre fullständigt
uppgå i den mäktigare åkerbruksgudinnan. Eftersom både
herden och Tammuz på ovannämnda ställe betecknas som
gudinnans älskare, står det en fritt att förmoda, att de
detroniserade lantliga specialgudarna dragits in i gudinnans sfär och
fått röna samma öde som hennes övriga älskare.

Att Tammuz fick upprättelse i dödsriket tyckes framgå
av de nyssnämnda raderna om hans livsförnyelse och nya
värdighet. Men de säga icke mera än detta och
överensstämma bättre med den styrkta uppgiften, att han blev
"dödsrikets herre" (Zimmern, sid. 220), än med tanken om en
framvällande vegetation, ja i den babyloniska Adapa-myten
placeras han rent av i himmelen, där han "vaktar Anus
(himmelgudens) port". Han delar sålunda öde med Osiris: att
dödas på jorden för att uppväckas i dödsriket och bli dess
konung — en föreställning, vilken — i ena som i andra fallet
— utvidgas till att även gälla en himmelsk gudomlighet (för
Tammuz’ vidkommande dödsguden som himmelens
dörrvaktare).

Om hymnens mening är, att Ishtar nedstigit till
underjorden för att hämta upp vegetationen, är således myten närmast
att betrakta som en dubbelmyt, vars kaka på kaka
uppkommit genom en kultkombination. Men vi ha lika stor rätt att
förmoda, att den gått ut på att framställa Tammuz’
upprättelse och utnämning till härskare i dödsriket tack vare
den mäktigare gudinnan. Man förstår då också bättre, varför
dödsrikets gamla gudinna med all makt motsätter sig, att
Ishtar kommer in i hennes regioner, och att hon söker
kvarhålla henne där. Ty det hela skulle då röra sig om intet
mindre än en revolution i underjorden, vid vilken — liksom i
Grekland — den kvinnliga härskaren undantränges av en
manlig. Denna möjlighet bekräftas av — om man vågar
draga slutsatser av något negativt — att vi icke känna någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free