- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
84

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Kultmyter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


KULTMYTER



Från björnar, bufflar och åkerbruksdemoner, från
jägareliv och jordbrukssedvänjor ha vi så småningom
kommit över till gudarnas värld och den kult, som dem
tillkommer. Och därmed ha vi ställts inför ett vänskapligt
förhållande till de översinnliga makterna. Det är icke längre
enbart fruktan, som man hyser för dem. Man känner och
eftertraktar deras välvilja, bringar dem gåvor, föder och
förplägar dem. Man deltar i deras måltider, man prisar och
lovsjunger dem, anropar dem med böner och väntar att bli
bönhörd. Ja, man fordrar bönhörelse. Ty man har visserligen
övervunnit det magiska stadium, på vilket man stod under
demontrons välde; man kan icke tvinga med trolldom, när man
själv känner sig som den svage, den underlägsne, den
mottagande. Men även gåvan har sin makt, och den, som
mottager, blir den, som står i skuld. Gåvan var i forna tider en
ömsesidig förpliktelse, ett förbund, ja ett köp. Och efter
hand som offertekniken utvecklas, ökas prästernas visshet
om, att de genom dennas fulländning äga oinskränkt makt
över gudarna: offret är livsvillkoret för dem och
kultritualen en makt, som även binder gudomliga viljor.

Men offret måste vara utan vank och ritualen utföras
korrekt. Därför blev det prästerliga studiet en konst, ja en
invecklad konst, som det t. ex. i Indien tog ett halvt liv att
lära. Där måste den fullärde brahmanen noggrant se till,
att intet fel eller misstag begås varken vid recitationen av
sångerna eller vid utförandet av offerhandlingarna. Skulle
något grövre fel ske, måste hela offret kasseras. Mindre
misstag kunna repareras genom särskilda uttryck eller åtgärder.
Dessa föreställningar ha levat kvar i vidskepelsens magi: när
Mefistofeles skall lämna Fausts kammare, finner han, att
han är bunden av ett pentagram vid dörren, vilket vänder
sin spets mot honom; han befaller en råtta att söndergnaga
denna spets, så att han kan smyga sig ut. I en kostlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free