- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
98

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Livsmyter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig ut, tog guden Mars henne, och hon födde tvillingarna
Romulus och Remus. Själv kastades hon i Tibern, men
räddades av och förmäldes med flodguden. Tvillingarna
ammades av en varginna. Senare omhändertogos de av en herde
och dennes hustru. De växte upp som herdar, tills en strid
med grannstammen uppenbarade det rätta förhållandet med
deras börd. De erhöllo då det jordområde, på vilket Rom
senare grundlades. En tvist mellan bröderna blev Remus’
död, och Romulus var nu ensam härskare.

Sägenhistoriskt sett är detta en uppkomstsaga i likhet med
alla andra, som söka en upphovsman, en heros eponymos till
en lokalitet. Sitt mytiska särmärke erhåller den genom
gudens inträdande. Men hela sägnen genomväves av motiv,
vilka ha sin rot i gamla bruk och erfarenheter: den
inspärrade jungfrun, de utsatta barnen, adoptionen bland djuren,
de tvistande tvillingarna. Det sistnämnda momentet
betraktar man vanligen — liksom sägnen om Esau och Jakob —
som ett minne om gamla stamtvister, och det är så till vida
en historisk reflex, som den numera med den största
sannolikhet tolkas av arkeologerna såsom en tävlan mellan två
kvarter i Rom, antingen mellan Cermalus och Palatinus
eller mellan Palatinus och Aventinus, i vilken den av Romulus
inaugurerade stadsdelen avgick med seger. Men samma
tvillingstrid lokaliserades till andra platser i grannskapet, till
Tibur och Præneste. Och skulle vi lämna historiska skäl
för alla de stridigheter mellan tvillingar, som folksägnerna
känna, bleve det ett vidlyftigt företag. Den primitiva
tankegången är, att en tvillingfödsel alltid är ödesdiger, den bådar
antingen olycka eller stor makt; genom talrika
försiktighetsåtgärder dels gentemot föräldrarna och dels gentemot
barnen söker man avvärja eventuella olyckor. Till dessa
åtgärder hör i våra dagar i vissa stammar, att tvillingarna
avskiljas från andra människor och, såsom enligt Thompson hos
indianerna i British Columbia, ställas under grizzlybjörnens
beskydd och uppkallas efter denne. På andra platser
betraktas de som apornas släktingar, som barn av blixten eller
såsom på annat sätt övernaturliga (Frazer, Golden Bough I,
262 o. f.).

Men i och för sig var seden att utsätta barn så vanlig i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free