- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
186

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sagor - Sagornas vandringar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det." Ynglingen tar upp hårtotten eller fjädern trots hästens
varning. Samma tvetydiga råd förekommer i rumänska,
serbiska, albanska, nygrekiska, bretagnska, kaukasiska och
persiska sagor.

Hjälten, som dödats med svek, men som åter väckts till
liv, vaknar alltid upp med orden: "Vad jag har sovit
djupt!" — "Du skulle ha sovit ännu längre, om jag inte varit
här", svarar då den, som återskänkt honom livet. Samma
yttrande återfinnes i rumänska, nygrekiska, tyska, sicilianska,
ryska, polska, lithauiska, finska, mordvinska,
avaro-kaukasiska, tartariska, indiska och syriska sagor.

Överallt träffa vi människoätaren, som vädrar med sin
fina näsa och säger: "Jag luktar människokött". De små
varianter, som förekomma, äro senare tillägg: "Jag luktar
kristet kött" eller: "Jag luktar rysskött", som den ryske Baba
Yaga säger.[1]

*



Man har på senare tid tillagt en förklaring, som går åt
samma håll. Man har lagt märke till, att sagostoffet icke
blott är fria fantasier, utan att det på många punkter
bottnar i verkligheten. När man alltid har så mycket att säga
om den elaka styvmodern, så beror det väl på, att det
funnits stygga styvmödrar. Och till och med den lycka, som
tillfaller den yngste brodern, har man sökt en förklaring på
i det praktiska förhållande, som var ganska utbrett i äldre
samhällen, nämligen att den yngste har arvsrätt — "das
Jüngstenrecht", som tyskarna säga — ett förhållande, vilket
rått t. ex. på Bornholm ända fram till våra dagar. Man har
då tänkt sig, att det företräde, som sed och bruk tilldelar den
yngste, även avspeglar sig i hans sagoöden.

Detta torde emellertid knappast vara den rätta förklaringen.
Ty dels förklaras härigenom icke den yngsta systerns
öde, så framt det icke skulle vara en härledning eller
efterbildning av brödernas öde, dels är det ju icke alls sagans
vana att helt enkel avspegla, vad som sker. Den har snarare
lust att motsäga det, att ställa saker och ting på huvudet. Och
det är mera i sagans anda att sluta sig till, att den yngste

[1] Lazare Sainéan, Om Eventyr. Övers. av Edv. Lehmann. Dania X.
107—-109.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free