- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
187

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sagor - Sagornas vandringar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ständigt föredrages, därför att han varit åsidosatt av livet.
Skulle sagan förbarma sig över någon, där "das Jüngstenrecht"
råder, borde det snarast vara över den äldste brodern,
vilken väl ofta fick stå tomhänt.

*



Överensstämmelsen i sagorna kan således i somliga fall till
sist återföras till en likhet i människornas seder, och dessa
seder kunna ju ha sin grund i naturliga förhållanden, som
överallt återfinnas.

Men härigenom är likheten icke förklarad. Det finns en
del lösryckta drag i vitt skilda sagor, vilka likna varandra så
mycket, att det är svårt att förstå, hur de skulle kunna
uppkomma uteslutande på inre väg. Det finns dunkla ställen i
sagor, som tyda på ett missförstånd av något, som man hört
från avlägset håll. Det finns vissa bestämda erinringar om
redskap, bruk, djurarter, gudar eller namn, som tydligt ange,
att den saga, som berättas i väster, måste ha kommit från
öster. Och slutligen finns det litterära minnesmärken, vilka
visa oss den väg, som de vandrat. Dessa omständigheter kommo
sagoforskaren Benfey, en professor i Göttingen, som var
något yngre än bröderna Grimm, att uppställa en motsatt
teori, nämligen att om sagor likna varandra, beror det helt
enkelt på, att det är samma saga man stöter på, blott i ett
annat land, dit den vandrat, och på en annan tid, då den antagit
andra former.

Benfey söker påvisa de vägar, längs vilka sagorna vandrat,
och han menade, att spridning och utbyte av sagor hade ägt
rum redan under människosläktets äldsta tider. Det är även
helt naturligt, ty under dessa äldsta tider ha folken icke levat
så skilda från varandra, som man ofta är benägen att tro.

Det är icke den moderna tiden, som uppfunnit
kommunikationerna. Samfärdseln var livlig hos de äldsta tiders
folk, som vi äga kännedom om, liksom den alltjämt är hos
många av de folkslag, som vi ännu måste kalla primitiva. Se
på Söderhavsöarnas människor, hur lätt de segla från ö till
ö, och hur långt ute de varit! Det är de, som befolkat
Madagaskar; de ha även varit vid andra ställen på Afrikas östra
kust, och de ha med säkerhet ofta färdats bland Sundaöarna,
ja ända till Indien, och möjligen ha de varit så långt borta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free