- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
212

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sagor - Sagornas moral

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

högmod en ram, ur vilken hon lyfter sig genom sin
anspråkslöshet, sin blyga omedvetenhet om sin egen skönhet och sitt
eget värde. Den renhet, vilken fordras som motsats till den
yttre smutsen, blir av sig själv en inre renhet Den är given
med själva den jungfruliga naturen. I dess blyghet ligger
det drag av ödmjukhet, som låter henne segra.

Ty det är ingalunda alltid med den naturliga yttre
beskaffenheten, som de företräden äro givna, vilka hjälten och
hjältinnan i sagan skola äga. Det ställes vissa krav på
sinnelaget och hjärtelaget, som allt tydligare framträda, efter hand
som sagan höjer sig från sin ursprungliga trolldomssfär.

*



Låt oss betrakta dessa inre fordringar var för sig! Redan
i den primitiva sagan var det ingalunda alltid tillräckligt att
vara den minste, den svage eller den siste. Det kräves
slughet, vilket vi sågo hos de svaga djuren. Men det fordras
icke blott naturliga anlag för list och behändighet, ofta sättes
slugheten rentav på prov. Det kräves förstånd att klara den
särskilda uppgift, som måste lösas, om målet skall kunna
nås. Och även i helt primitiva sagor utgöres denna uppgift
ofta av en gåta, som skall gissas — vilket vi ha exempel på i
den gamla sägnen om den egyptiska sfinxen och dess gåtor;
och vi ha sett, att den har många paralleller. Att gissa
gåtor har alltid utgjort ett klipskhetsprov för sådana människor,
som vilja komma fram. Till och med i medeltidens, ja i
senare tiders skollärdom och examensprov har gissning av
gåtor förekommit.

När det hemlighetsfulla och trolldomsaktiga kommer
till — vari sagan rör sig — blir uppgiften helt naturligt en
gåta, som blott kan lösas genom övernaturlig hjälp — det
gäller således icke endast ett prov på hjältens förstånd. I
allmänhet löser han sina uppgifter med dylik hjälp, även i
sådana fall, då han sättes på kraftprov eller skall utföra stora
arbeten. Ej ens Herkules utförde alla sina tolv bedrifter
enbart med egna krafter. Hans klipskhet kom honom till hjälp,
när han ledde in floden för att rensa Augias-stallet, eller
när han högg av hydrans huvud. Men den starke mannen i
sagorna, som gör om Herkules’ arbeten, får ofta hjälp av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free