- Project Runeberg -  Före, under och efter 1914. Världskriget. Orsaker och ansvar /
49

(1915) [MARC] Author: Anton Nyström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Germanismens uppkomst och betydelse. De germanistiska storhets-idéerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

helt naturlig och berättigad; men den fick tidigt en än
vidsträcktare bestämmelse än att skydda fosterlandet mot
eröfrare och höja nationalandan; den skulle bli civilisatorisk
i vidsträcktare mening, och den skulle med tiden ställa
andra folk i skuggan
eller på ett eller annat sätt under det
tyska.
Att civilisera världen skulle bli detsamma som att
germanisera den!

För att höja nationalandan gällde det att söka bevisa
tyskarnes öfverlägsenhet
på andens område för att förbereda
deras yttre makt Genom sina »Tal till tyska nationen»
ville Fichte väcka folket ur dess nedslagenhet till stolt
själfkänsla och kamp för sin tillvaro, och han framhöll nu
»den tyska andens djupare innerlighet och sedliga renhet»
i motsats till »det romanska fördärfvet». Han talade om
»tysk trohet och ärlighet», »tysk djupsinnighet» m. m. som
smickrade nationen och sedan blifvit stående talesätt, ja
dogmer bland tyskarne. Småningom vandes de att tro på
det tyska folkets högre natur och bestämmelse, och redan
1812 kunde en författare Eggo förklara, att »i det tyska
folket har mänsklighetens hela väsende liksom samlat sig
i en medelpunkt och en bestämd gestalt; i hvarje germans
själ har den mänskliga anden förvärkligats såsom helhet»!

Man måste i sanning häpna öfver det andliga högmod,
som sticker fram i sådana uttalanden. Märkas bör, att de
stora tyska diktarne och tänkarne, som framträdt före denna
chauvinismens tid: Kant, Goethe, Schiller, Herder, Lessing,
Klopstock, Wieland m. fl. ej stodo på denna ensidiga
nationella ståndpunkt, utan voro universella, allmänt
mänskliga i sin tankeriktning.

Under reaktionen, som 1815 följde på Napoleons
störtande, tillkom ett nytt viktigt moment i den tyska
nationella rörelsen, det kristliga, och man fick nu en kristlig
germanism,
som utgick från universiteten. Den studerande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Nov 14 10:25:20 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/na1914/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free