- Project Runeberg -  Striderna om östra Europa mellan Ryssland, Polen och Sverge, Från äldsta tider till våra dagar /
83

(1901) [MARC] Author: Anton Nyström - Tema: Russia, War
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. Polens börjande upplösning. Religionsstrider. Kosackernas resningar i Ukraina och Chmielnickis uppror. Polens sista storhetstid under Sobieski.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


XI. Polens börjande upplösning. Religionsstrider. Kosackernas
resningar i Ukraina och Chmielnickis uppror. Polens sista
storhetstid under Sobieski.



Två rörelser, som fingo ett visst sammanhang, kommo under
Sigismund och hans söner att skaka polska staten och vålla en
första förlust af område: förföljelserna mot de grekisk ortodoxa samt
kosackernas resningar i’ Ukraina.

Unionen i Lublin 1569 hade bestämt, att den grekisk-ortodoxa
läran skulle förblifva oantastad, och religionsfriheten hade 1573
erkänts i polska grundlagen. Icke desto mindre kunde jesuiterna här
snart nog, på grund af Sigismunds sympati, drifva sitt spel. Med
Possevino i spetsen slogo de under sig nästan alla ämbeten och
bemäktigade sig den adliga ungdomens uppfostran samt ingjöto hos
denna ett dödligt hat till dissidentema. De förgiftade och splittrade
sålunda rikets undersåter som, då de tillhörde flere skilda kyrkor
och flere olika nationaliteter, i stället skulle ha haft en styrelse ledd
af en fullkomligt tolerant politik. Detta borde Sigismund ha insett, i
betraktande af faran från Ryssland, som hade alla skäl att kräfva
hämnd på honom och Vladislav, och som kunde komma att synas de
grekisk-ortodoxa undersåterna i polska riket som en räddande makt.

Snart vände sig jesuiterna främst mot den grekisk-ortodoxa
läran i de östliga och sydliga provinserna, där den var
nationalreligion, och för att till sist segra föreslogo de ett förnyande af
unerin-gen eller -»unionen» mellan den grekisk-ortodoxa och den
romersk-katolska kyrkan, hvilket skedde i Brest 1595. Många, i synnerhet
bland folket, af de grekisk-ortodoxa ville dock ej blifva "unerade"
och förkastade påfven. De visste att gifva sig styrka genom att
bilda korporationer till ömsesidigt understöd, hvilka på samma gång
voro religiösa brödraskap. De förnämsta af dessa bildades i
Lemberg, Vilna, Lutsk och Kiev.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:07:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/naosteuro/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free