Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gustaf III:s utrikespolitik 1790—92
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Genom sitt under alla förhållanden lika varma intresse för
Sver-ges högre andliga odling kom Gustaf att personligen spela en högst
betydande roll i den svenska kulturens utveckling. Han skapade
Svenska akademien för svenska språket och vitterheten och framstod
själf som en utmärkt författare och talare, och märkligt nog blef han
akademiens förste pristagare. Han skapade ock svenska operan och
hägnade Målare- och
bildhuggare
akademien, hvars stadgar
han stadfästade.
Det är såsom
utrotaren af
upplösande tvedräkt,
lum-pet köpslående om
partiintressen och
enskilda fördelar
samt korttänkta eller
brottsliga
konspirationer med den
ryska fienden, det är
såsom nyskaparen af
svenskarnes förmåga
att efter en lång tid
af vanmakt bjuda
denna fiende
spetsen, det är såsom
be-fordraren af svensk
vitterhet och
konsternas beskyddare,
vi ha att hedra
Gustaf III:s minne.
På den plats å
Skeppsbron i
Stockholm, där han från
en af
skärgårdsflottans galerer steg i
land, när han efter återvunnen fred återkom efter kriget med
Ryssland 1790, reste hufvudstadens borgerskap Gustaf III:s staty,
modellerad af vår store bildhuggare Sergel, en storartad och snillrik
skapelse, framställande "lagstiftaren, segervinnaren, fredens återställare",
stödjande sig på ett galerstyre och sträckande fram fredens sinnebild,
en olivkvist.
Fig. 101. Gustaf III:s staty å skeppsbron i Stockholm, af Sergel. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>