- Project Runeberg -  Napoleon og Garibaldi : Medaljer og Rids /
152

(1917) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medaljer - William Shakespeare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152

Gennem Hamlet lærer vi Shakespeare at kende som sine
Skuespilleres Instruktør, ganske som vi i det livfulde lille
Lejlighedsstykke L’ Impromptu de Versailles lærer Moliére at
kende, som han var, naar han holdt Prøve med sin Trup.

Skuespillerevnen, denne rent sceniske Evne, den efterlignende
og efterfølende Sympati, var en Part blandt mange af
Shakespeares Geni. Tidt udfører hans Skuespillere et Stykke i
Stykket (som i Sommernatsdrømmen og i Hamlet), tidt
forklæder og forstiller de sig (Edgar, Rosalinde, Viola), tidt
agerer de en Scene som Falstaff.

Men medens hos Moliére som hos vor Holberg
Menneskevæsnet er overskueligt og gennemsigtigt og Handlingen en
simpel Udfoldning af Forudsætningerne, idet et Par
usammensatte Idéer gøres gældende gennem tre, fire Personer, møder
vi hos Shakespeare Menneskelivets og Begivenhedernes hele
sammenfiltrede Urskovsvæxt. Selve Pan bebor denne Urskov,
og ikke sjældent avler han panisk Skræk. Der er faa Stier
i denne Urskov, og for Enden af hver Sti øjnes Døden.

I Hamlet er der først en Skuespillers Sjæl, en haarskarp
Iagttagers og Genfremstillers, dernæst en Digtersjæl, skabt til
at drømme, tvivle, lide og forme, endelig en Fyrstesjæl, lige
nervøs og handlekraftig.

Aldrig har nogen Dansk frembragt noget af denne Rang.
Vemodigt er det at dvæle ved vore egne Iliader efter Homer,
Ewalds Hamleth, Oehlenschlägers Amleth, disse triste Forsøg
paa at gøre om igen, hvad der én Gang for alle var gjort og
gjort saa mange Gange bedre. Ewald har lagt vreden
Klopstocksk Patos i Hamlets Mund, Oehlenschläger har, næsten
lige saa tysk i sin Sprogform, ladet Hamlets Moder ærbart
overholde Sørgeaaret, før hun gifter sig med Fengo.
Lykkeligvis beror hverken Ewalds eller Oehlenschlägers Ry paa
slige Forsøg. Ewald har endda i sit Levned Glimt af Hamlets
Lune, som Kierkegaard, hvor han angriber, har Glimt af hans Vid.

Hamlet er blandt meget andet dette dobbelte: en
Planlægger og en Improvisator. Han planlægger Komedien i
Tragedien, og han improviserer den. Han planlægger Kongens
Drab, og han improviserer det.

Men dette Dobbelte udtømmer ikke Hamlets Væsens
Mangfoldighed. Som Shakespeares andre Hovedskikkelser er han
ikke blot mangesidig, ogsaa mangeartet.

Ganske vist har Shakespeare sammentrængt
Mangfoldigheden til den klareste Enkelthed. Som Adam gav Dyrene
Navne, har Shakespeare givet Lidenskaberne og Evnerne Navne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:07:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/napogari/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free