- Project Runeberg -  Napoleon og Garibaldi : Medaljer og Rids /
161

(1917) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medaljer - Smaa Romaner i det gamle Testamente

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

161

tog et ærværdigt Pseudonym. (Der havde under Jeroboam II
omtr. Aar 820 f. Chr. blomstret en Profet af det Navn).
Forfatteren tog dernæst en gammel Psalme, hvor En, der var
undsluppen fra en Fare, maaske en Skibbrudden, takkede Gud
for sin Frelse fra Døden:

»Du havde kastet mig ud paa Dybet. Bølgerne omgav mig,
Alle Strømme gik hen over mit Hoved«

og byggede over den sin barnlige Opfindelse om det tre
Dages Ophold i Hvalens Bug. Han udgav saa sit lille Skrift
for at vise sine Landsmænd, hvor megen Ret en Profet kan
have til at spaa de Ugudeliges Undergang og hvor uskyldig
han kan være i at Spaadommen slaar fejl. Den lille Rog er
bleven en af Ribelens mest kendte og berømte. Den blev i
Oldtiden særligt yndet for sit højst fantastiske Sving, der
dengang ikke undrede eller stødte. Den blev den kristne Kirke
kær af to Grunde. Dels fordi Evangeliet efter Matthæus
udtaler, at Jonas’ kortvarige Ophold i Fiskens Rug bebuder og
billedligt foregriber Christi forbigaaende Ophold i Graven, dels
fordi Jesus selv, da man kræver Mirakler af ham, beraaber
sig paa Jonas, der omvendte Ninive uden Mirakler.

Hertil kunde iøvrigt bemærkes, at denne Omvendelse af
Ninive er mere underfuld end noget saakaldt Mirakel, fuldt
saa forbausende som Opholdet i Fiskens Rug. Man tænke
sig en Marabutpræst fra Marokko ilende gennem nogle Gader
i London og paa Arabisk opfordrende Londons Indbyggere til
at antage Islam, da ellers Allahs Vrede vil ramme dem, og
man tænke sig Londons Reboere øjeblikkelig give tabt og
angre — saa har man det nøjagtigt tilsvarende Rilled. I
Ninive forstod neppe et Menneske Hebraisk. I Ninive vidste Ingen,
hvem Jahve var, eller brød sig om dette Navn, og Ninive var
for stor til at Jonas’ Præken paa Gaderne en eneste Dag
kunde have den Følge den har: at alle Folk i Ninive troede
paa Jahve, fastede og tog Rodsskjorte paa, alle store og smaa.
Ja Kongen af Ninive udgiver her en Rodsforordning, der endog
omfatter Dyrene: Hverken Mennesker eller Dyr, Oxer eller
Faar, maa spise eller drikke det ringeste, men skal klæde sig
i Rodsskjorter, Mennesker som Dyr, og anraabe Gud med
Inderlighed.

Kongens Tanke er: Hvem véd! Maaske angrer Gud, naar
han ser, vi og vore Husdyr faster!

Fortællingen, der med sin Skildring af det assyriske Rige
som et fjernt Fortidsrige røber sin sildige Karakter, stammer
fra en Tid, da der ingen store, ingen egentlige Profeter mere

Georg Brandes; Napoleon og Garibaldi. 11

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:07:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/napogari/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free