- Project Runeberg -  Napoleon og Garibaldi : Medaljer og Rids /
165

(1917) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medaljer - Smaa Romaner i det gamle Testamente

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

165

havde han indskrænket sin Næring til Grøntsager og Vand,
og havde trivedes saa ypperligt ved denne Vegetarianerkost,
at han ved Undersøgelse viste sig at være ved langt bedre
Huld end alle de øvrige Pager, der nød Hoffets Føde. Kastet
i en gloende Ovn befandt han sig vel dernede og tilbragte
Tiden med at synge Bønner og Hymner. Han alene fortolkede
Kongens Drøm og blev sat i Spidsen for Babylons Spaamænd.

Forfatteren paadutter Nebukadressar en Efterfølger Belzazer,
en opfundet Person, under hvem der skrives hemmelighedsfulde
kaldæiske Ord paa Slottets Væg: Mene tekel ufarsin. Kongen
dræbes samme Nat af Mederen Darius. Denne taaler ikke
Religionsforskellighed i sit Rige. Under kam kastes derfor
Daniel i Løvekulen, men da han forbliver uskadt der, byder
Darius, at alle hans Undersaatter skal antage den jødiske
Religion.

Forfatteren har været en højst uvidende Mand, helt uvidende
om de nærmest foregaaende Aarhundreders Historie. Han véd
ikke, hvorledes Assyrernes Herredømme endte, kender ikke det
persiske Herredømme, forvexler Meder og Perser, gør Darius
til en Søn af Xerxes osv. Ret kender han kun de sidste 50
Aars Historie fra Antiochus den Store, hvem han lader Daniel
spaa om. Iøvrigt tager han ikke ringeste Hensyn til Mulighed
eller Sandsynlighed: Hans Nebukadnezar bliver for sit Hovmods
Skyld forvandlet til et Dyr, der æder Græs paa Marken, og
bliver efter syv Aars Afbrydelse genindsat som Konge i sin
Ståt, der saa længe har ventet paa ham.

Det Mærkværdige i Daniels Bog er Forfatterens Lære om
Verdenshistoriens Gang, vel det ældste Forsøg paa en Historiens
Filosofi. Det foresvæver ham, at Historien bevæger sig fremad
mod et Maal. I Nebukadnezars bekendte Drøm om
Kolossalstatuen, hvis Hoved er af Guld, Bryst af Sølv, Fødder af Ler,
ses Verdensriger afløse hinanden. Stenen, der vælter det sidste
Rige, det Seleukidiske, er det jødiske Oprør. Thi det jødiske
Kongerige skal bestaa evigt.

Bogen slutter yderlig fantastisk med en Række af store
Syner, hvor atter Rigerne forekommer, men nu som fire Dyr,
der stiger op af Havet, Løven med Ørnevinger osv. Blandt
disse er ogsaa Dyret med ti Horn, Horn der taler, Horn, der
har Øjne — af hvilke Horn et er Antiochus, der vil Religionen
tillivs. — Disse Syner er med Vilje formede som Gaader, som
Rebus, der skal gættes. Det var Tidsalderens Smag.

Da det sidste Dyrs Tid er omme, sættes Troner frem; den
Gamle af Dage tager Plads i en Strøm af Lys. Dyret dræbes.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:07:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/napogari/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free