- Project Runeberg -  Napoleon og Garibaldi : Medaljer og Rids /
172

(1917) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medaljer - Smaa Romaner i det gamle Testamente

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172

havde dyrket anden Gud end Jahve, og fortæller, at de
styredes af en Ypperstepræst og et Senat (øjensynligt Sanhedrin).
Tiden er altsaa sildig.

Vi ser, at vi for Textens Assyrere maa sætte Syrere,
Seleu-kidernes Folk, og at vi for Mederne maa indsætte deres
Efterfølgere Partherne, der altid laa i Krig med deres Naboer.

Vi finder i Josephus’ Antiquiteter en Begivenhed, der svarer
hertil. Efter Simon Makkabæus’s Død led hans Søn Johannes
Hyrkanus et Nederlag, der truede Jødefolket med Undergang.
Kong Antiochus VII, der kom tilbage fra et Felttog mod
Partherne, gav sig Aar 134 til at belejre Jerusalem. Belejringen
varede et helt Aar og endte med en Kapitulation paa haarde
Vilkaar.

Under denne Belejring er Judiths Bog da bleven skrevet
for at styrke de Belejredes Mod og afgive en sund og
opbyggelig Læsning for dem.

Uforglemmelig vil til alle Tider den fri Poesi i Bogen være:
Judith i Holofernes’s Telt med hans Sværd i sin Højre.
Hendes Stilling er dristigere end Esthers, da hun, iøvrigt med
Dødsforagt, træder frem for Ahasverus, og af Sindsbevægelse
besvimer. Den er derfor ogsaa Hundreder af Gange bleven
foreviget af Kunsten. Hun mindede om Deborah. Hun er
Jødefolkets Charlotte Corday.

VII

Efter disse blodige Fortællinger følger en mild og idyllisk,
Tobits Bog, hos os almindelig kaldt efter Tobits Søn Tobias.
I denne Bog optræder Erkeenglen Raffael som den unge
Mands Skytsengel, og som Modsætning en ond Aand,
Asmo-dæus, der er forelsket i Bogens Heltinde Sara og i
Brudenatten har dræbt efter hinanden hendes syv Brudgomme,
indtil Raffael nu overvinder ham, idet han lærer Tobias,
hvorledes man med Røgen af en Fisks Hjerte og Lever
uddriver Djævlen og saa opnaaer Velsignelse ved Afholdenhed
og Bønner.

I den ældste Tid (i Jobs Bog f. Ex.) træffer vi Gud omgivet
af unavngivne Engle, hans Sendebud, der af og til møder paa
hans Vegne, og vi finder der ogsaa Satan, en Guds Søn som
de andre, den anklagende Engel, som morer den Evige ved,
som en Art Hofnar, at sværte Menneskene for ham.

Men siden da har Jøderne fra Persien faaet en hel
Engle-lære, og Englene har faaet Navne: Gabriel, der forekommer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:07:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/napogari/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free