Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ett nytt uppslag i fråga om den nordiska mytologien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ehuru det är mycket ovisst, om något af honom
bevarats åt eftervärlden[1], och hans författarhåg låg åt
det mystiska och religiöst spekulativa hållet.
Möjligen är därför Sämund författare till Voluspá.
Därför talar kanske i sin mån, att Snorre Sturlasson
uppfostrades hos Sämunds sonson Jon Loptsson och då
möjligen förvärfvat sig den kännedom, han
ådagalägger rörande Voluspá, som annars tyckes hafva varit
föga känd i forntiden och väl alls icke före 1150.
Den har sedan blifvit utvidgad — icke till sin
fördel —, möjligen af Einar Skúlason, som kanske ock
författat Rigsthuia.
Så Meyer, hvars uppfattning nog i mycket,
särskildt väl beträffande diktens ålder, författare och
förhållande till sina källor, kommer att af den framtida
forskningen underkännas eller modifieras. Å andra
sidan kan den förtjänst han inlagt genom det
detaljerade uppvisandet af det mäktiga kristna inflytande
— hur nu än detta må vara att förklara — för
hvilket Voluspá varit utsatt, icke högt nog uppskattas
och kommer att länge verka befruktande på den
vetenskapliga forskningen.
Förf:s — åtminstone delvis riktiga — resultat
blir alltså emellertid rörande Voluspá (och några
andra Eddadikter): Den är nästan värdelös såsom källa
för nordisk mytologi, men utgör de första mäktiga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>