- Project Runeberg -  Nathan Söderblom /
113

(1931) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Studentåren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

113

genom att höja rösten. Friskare, naturligare, manligare
måste den nya kristendomen tala, om den ville vinna
tidens öra. De som voro med glömma aldrig hur
befriande Söderbloms framträdande verkade. Men många
gammaltroende saknade djupt den religiösa vokabulärens
vanliga fraser och anmälde missnöje. Ingen religion kan
bestå utan dessa trofasta fromma själar, som vårda det
heliga arvet utan att nännas rubba en bokstav. Men blir
deras makt för stor i församlingen, kan andelivets växt
bli lidande.

Lösningen av den teoretiska konflikten kom väl först
senare. Han började förstå att bibelns religiösa
auktoritet icke beror på att den är en ofelbar gudomlig
orakelbok. Den äger och behåller sin betydelse som trons grund,
därför att den är ett levande personligt vittnesbörd av
människor, som hört Gud tala och sett Hans verk.

Den första ljusningen, vägen till en ny uppfattning av
ordet som levande gudomlig uppenbarelse, blev, enligt
vad han själv uppgivit, några ord i en kort recension av
Julius Kaftan. Han kan, så vitt jag kunnat utröna, icke
avse någon annan än Kaftans anmälan av W. Beyschlags
arbete om den kristna försynstron i julinumret av
Theo-logische Literaturzeitung 1889. Kaftan behandlar frågan
om huruvida Paulus i Romarbrevet lärt den absoluta
predestinationen, Guds ovillkorliga nådaval, vilket den
vanliga kyrkliga utläggningen med många besynnerliga
konster söker bestrida och bortförklara. Kaftan bejakar
frågan. Men man får icke tro, att uttalandena i
Romarbrevet 9 betyda allt vad Paulus har att säga i frågan.
Han har säkert lika fast trott även på människans frihet
och ansvar. Överhuvudtaget går det icke att direkt draga
de bibliska författarnas tankar in i vår diskussion om
nutidens teologiska problem. »Vi måste få klart för oss,

8 Nathan Söderblom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:09:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nathan/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free