- Project Runeberg -  Nathan Söderblom /
202

(1931) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202

möter man i Söderbloms »Studiet av religionen» 1907.
Och samma inkonsekvens finna vi här i uppfattningen
av dogmatiken, som även den skall vara rent
vetenskaplig och dock ett äkta och normativt uttryck för den
kristna tron.

För Sabatier ha alla trons utsagor en blott symbolisk
karaktär. Det gudomliga kan aldrig klart uttryckas i våra
ord och begrepp. Blott i bilder kan det antydas och
uppfattas. Alla trossatser och dogmer äro till sist sådana
symboler, kläder, som växla efter olika tider och
tankevanor, skuggan av det verkliga. Samma sanning och
samma gudomliga liv kan döljas under olika kläder. Med en
sådan åskådning är det icke svårt att finna sig tillrätta
med ålderdomliga och egentligen utlevade formler i
bekännelse och liturgi. Allt vårt tal om trons värld är ju
blott en liknelse. Jag behöver icke påpeka vad
Parisskolans symbolism betytt för Söderbloms tänkande. Den
har stärkt hans böjelse för kyrklig traditionalism -—
enligt mångas mening i högre grad än önskvärt varit —
liksom hans ekumeniska vidhjärtenhet.

Arbetet på den akademiska avhandlingen skred
under denna intellektuella stimulans raskt framåt.
Materialet växte under hans händer. Ett av den planerade
undersökningens kapitel svällde ut till en självständig
bok, Les Fravashis, vilken utkom 1899 och förskaffade
författaren titeln Élève diplomé vid École des hautes
Études. Det var en lärd och skarpsinnig studie, som
visade liur mazdatrons skyddsänglar ytterst återgå till en
övervunnen primitiv tro på de mäktiga döda.

Boken förskaffade sin författare en ännu märkligare
utmärkelse. En dag i september 1901 fick han mottaga
ett brev från Rastamji Edulji, fungerande dastoor,
överstepräst, vid eldstemplet i Wadia vid Bombay. Av en ame

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:09:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nathan/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free