- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
9

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Indledning. — Den franske Roman fra Chateaubriand til Balzac. — Plan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vistnok Fornyeren. Sikkert er det, at det som bestaar i hans Roma-
ner, er de levende, smaa Hverdagsbilleder, alle de muntre og friske
Samtaler, der vækker den Interesse, som blideligt slumrer ind, me-
dens „Historien “ gaar sin Gang. Men et mægtigt Stød fremad faar
det dramatiske Moment i Romanen ved Hugo, der udenfor al Paa-
virkning paa dette Punkt just i Romanen opdagede, at han var
Dramatiker. Den store Skare af Personer, der alle har lige Interesse,
og som handler for Læserens Øjne, uden at et Jeg eller en Brev-
skriverstiller sig imellem, og Lokaliteternes Udmalen med Omhu for,
at alt bliver rigtigt — dette er den historiske Romans Betydning
for Romanens Historie.
Men længere end til Udenværkerne naaede denne Indflydelse
ikke. Ingen vil for Alvor paastaa, at der med Hensyn til Sandhed
eller psykologisk Kunst er sket noget Fremskridt fra Adolphe til
Notre-Dame de Paris eller Cinq Mars.
Hvad Constant havde begyndt fortsatte Sainte-Beuve, Beyle (Stend-
hal) og Musset.
Mindst Musset, skønt La Confession d’un enfant du siécle har
akkurat samme Oprindelse som Adolphe. Begge Skildringer er op-
staaede umiddelbart efter et Brud som et Forsøg — ligesom Wer-
ther — paa at skrive sig bort fra en Lidenskab. „Jeg vil se at skrive
en Roman“, hedder det i et Brev fra Musset til George Sand.
„Jeg har megen Lyst til at nedskrive vor Historie. Jeg har en Fø-
lelse af, at det vil helbrede mig og lette mit Hjærte. Jeg vil for-
søge paa at bygge Dig et Alter, selv om det bliver af mine egne
Knogler." Man kan beundre den Finhed, med hvilken Musset und-
gik at skildre sin Elskede saa direkte, at det er nødvendigt at tænke
paa George Sand — en Hensynsfuldhed som Eftertiden, der endda
med usædvanlig Plumphed har gennemrodet Forholdet, har gjort
illusorisk , og man kan betages dybt af den Elskovens Ridderlig-
hed, med hvilken Musset tager al Skylden paa sine Skuldre, uden
derfor at regne denne Roman blandt den franske Digtnings ypper-
ste. Man føler Forbeholdet. Det er til Trods for det berømte Ind-
ledningskapitel om Mussets egen Generation, som stod der ikke to
Mennesker overfor hinanden i Smærte og Lykke, Stemningerne
jager forbi som Skyer og Solblink over en Himmel, der fortoner
sig i lutter Ulegemlighed. Det blev en Bog af den fortrolige Art,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free