- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
19

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Indledning. — Den franske Roman fra Chateaubriand til Balzac. — Plan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

snart en Roman fra denne Afdeling, snart fra en hel anden og tilsidst
samle hele det franske Samfund i én kæmpestor Bygning. I
den store Fortale fra 1842 grunder han saa hele denne poetiske
Vision paa Videnskaben. Cuviers og Geoffroi Saint-Hilaires Strid
om Arternes Udvikling og Skabelsen bliver et Slags Udgangspunkt
for Balzacs Verdensopfattelse. Han vil sé „naturhistorisk*1paa Samfun-
det. Ligesom Dyreverdenen omformes af de Omgivelser, efter hvilke
den tilpasses, saaledes danner Samfundet Mennesket efter det Mi-
lieu, i hvilket det lever („suivant les milieux ou son action se
déploie**). Balzac indrømmer, at det er Læsningen af Walter Scotts
historiske Romaner, der har givet ham den første Impuls til at skil-
dre Livet i dets Fylde. „Indtil vor Tid**, skriver han, „havde de be-
rømteste Fortællere anvendt deres Talent til at skabe en eller* to ty-
piske Personligheder, til at udmale én enkelt Side af Livet**, hos
Walter Scott fandt han paa én Gang Dramaet, Dialogen, Portrættet,
Landskabet og Beskrivelsen. Hvad Scott havde gjort for Fortiden,
vilde Balzac gøre for sin egen Tid. Men han vilde gaa et Skridt
videre. Walter Scott havde intet System, han havde fundet sin Ma-
nér under selve Arbejdet, han tænkte ikke paa at knytte Værkerne
til hinanden, saaledes at han skabte en fuldstændig Historie, i hvil-
ken hvert Kapitel var en Roman, hver Roman en Epoke. Det var
det, Balzac vilde gøre, det var her, Naturvidenskaben gjorde sin
Indsats i hans Produktion — men han glemmer rigtignok, at det
var gaaet ham akkurat som Walter Scott: ogsaa han havde faaet
sin Idé „dans le feu du travail.** "
Hele Karakteristiken af Balzac liggér i dette, at Walter Scotts -
Romaner og Naturvidenskaben er hans Udgangspunkter. Det er
Romantik og Realisme, som mødes.
Denne nære Forbindelse med Videnskaben, som Balzac søgte at
opnaa, har haft en mægtig Indflydelse paa Romanens videre Ud-
vikling. Ingen havde endnu grundet Romanen paa saa bred en Ba-
sis, ingen havde anset det for nødvendigt at anvende et saadant
Arbejde med Detaljerne som det, der tynger saa mange af Balzacs
Skildringer. Han planter Romanen som et mægtigt Træ midt i sin
Samtid, og han lader dets Rødder suge Kraft til sig fra alle Sider.
Men naar han saaledes vilde og delvis opnaaede det uhyre store,
var det, fordi han simplificerede det. Hans Love var enkle,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free