- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
22

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Indledning. — Den franske Roman fra Chateaubriand til Balzac. — Plan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vi har set, hvorledes disse Hovedværker, uden at Digterne var sig
det bevidst, fortsætter hinanden, og hvorledes Romanen er vokset mel-
lem deres Hænder. Højt over Mængdens Hoveder rækker de store
Digtere Faklen, der lyser videre og videre, til hinanden. Betragter man
særlig Balzacs Værk, er det let at se,hvor den næste Generation maatte
gribe ind. Selvfølgelig ikke dér, hvor Balzac naaer Højdepunktet, ikke
dér, hvorhan med sit Genis Fordringsfuldhed har taget alt og gjort Men-
neskene kolossale. Fantasibygningen i Balzacs Værk skulde nok staa
urørt, thi ingen kunde naa dens Top. Men dér, hvor han lod Op-
gaven ligge, den Tilknytning til Realiteten og Videnskaben, som
han foretog og igen brød, den kunde atter iværksættes og gøres
ubrydelig. Dette var Naturalismens Opgave, og derfor maatte den
komme. Var det da den hele poetiske Bevægelses Maal at skabe
just den naturalistiske Roman, er Naturalismen det Højdepunkt,
mod hvilket Romanen i det nittende Aarhundrede stræber? Svaret
vil afhænge af det Standpunkt, paa hvilket man stiller sig. Det er
klart, at hvis man vil stille sig paa en bestemt Morals Standpunkt
eller dømme ud fra sin personlige Smag, da vil Svaret blive for-
skelligt for hver enkelt og ikke til at diskutere. Enhver Anskuelse
af denne Art vil kunne finde Tilslutning i den Diskussion, som er
blevet ført for og imod Naturalismen, og man vilde ud fra sin egen,
grundfæstede Theori kunne ordne de forskellige Indlæg, saaledes
at baade Tidens Billede og Ens egen Agitation traadte klart frem.
Der vilde intetsomhelst uærligt være deri, og Resultatet vilde blive
meget interessant. Blot forrykkedes Tyngdepunktet derved fra Poe-
sien selv til Tidens Kamp og den enkeltes Personlighed. Fra at
være Maalet er den blevet Middel til Kritikerens Selvudfoldelse og
Kamp. Værkerne ordnes som Tropper i Kampstilling, man kan over-
skue dem med Lethed og gribes af Beundring for de faste Ram-
mer, der begrændser Mangfoldigheden.
Set fra Standpunkter af denne Art vil Naturalismen enten synes
et uhyre Fald fra en tidligere Poesi eller et mægtigt Fremskridt.
Begge Dele er forsvarede med glimrende Kunst, med stupid For-
skrækkelse eller med Hykleri, men et Referat af denne Kamp vil
der ikke blive givet i den følgende Afhandling. Det er en Del af
Opgaven, som kun lejlighedsvis vil blive berørt, naar Kampen træn-
ger fra Udenværkerne ind til Poesien 6elv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free