- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
24

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Indledning. — Den franske Roman fra Chateaubriand til Balzac. — Plan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der var, for den, som er og for den, der vil blive. Hver Tidsalder skaber
sin Form for Poesi, som hvert Foraar skaber sine Blade. Men ligesom
der er mange, som ikke føler, at deres Tidsalder forandres, saaledes
varer det ogsaa længe, inden Poesiens Indhold er blevet saa nyt,
at den gamle Form sprænges, og selv efter at dette er sket kan godt
den gamle Poesi endnu føre et Skinliv. Saaledes er f. Eks. Forhol-
det mellem de to Litteraturretninger, der gaar foran Naturalismen:
Klassicismen og Romantiken. Der findes herom et Par fortræffelige
Sider i George Pellissiers meget udbredte og fortjenstfulde Skrift
„Den litterære Bevægelse i det 19de Aarhundrede."x)
Efter at han har fundet Bebudelsen af den nye Tid hos Rous-
seau, Diderot og Chénier og dens Indvielse hos Fru de Stael og
Chateaubriand, viser han, hvorledes der endnu inde i det 19de
Aarhundrede lever Efternølere fra den klassiske Skole, der i sin
Tid havde været Udtryk for Tidsalderens sande Liv, men som nu
ved Revolutionens mægtige Hug var skilt fra det nye Aarhundre-
des sociale Forhold og aandelige Liv.
Det er mod disse Efternølere, Romantikerne kæmper i 1830, det
er dem, der frakender Romantiken al Livs- og Kunstværdi, som der
i vor Tid er Efternølere, der stiller sig paa det samme Standpunkt
overfor Naturalismen. Kun ved at afbryde Udviklingen, ved at hid-
føre en Standsning i det, der ikke standser, vil det lykkes at gøre
Naturalismen unaturlig og urimelig.
Det andet Svar paa Angrebene, der har været rettede mod Na-
turalismen, er dette, at den ikke blot hænger sammen med Poesi-
ens Udvikling men ogsaa med Tidens. Der hersker, som det allerede
er nævnt, de samme Love for Naturalismen som for Videnskaben
og Aandslivet i det Hele taget. Der findes intet i Naturalismen, som
ikke findes i Tiden, akkurat ligesom Klassicismen afspejlede den
Tid, der skabte den. Man vil indvende, at der er mere i Tiden,
Strømninger af anden Art, som ikke har fundet Udtryk i Natura-
lismen, hvis Verdensbillede er ensidigt. Dette er sandt, men Spørgs-
maalet er da blot, om ikke Naturalismen netop udtrykker det cen-
trale, det bærende i Tiden. Det er dette Spørgsmaal, vi i det føl-
gende kommer til at beskæftige os med, det er Besvarelsen heraf,
vi skal søge at finde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free