- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
28

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Realismen. — Courbet — Proudhon — Champfleury — Feuillet — Murger — Feydeau — Augier — Dumas fils

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

man drager ingen Slutninger af deres Værker, de er uden Konse-
kvenser. Men de kruser svagt Tidens Overflade og vidner derfor
om, at noget skal ske.
Det er betegnende nok i Anledning af Malerkunsten og ikke for
Digtningens Skyld, at en ny Theori formuleres, thi den betydelige
Kunstner var Maler og ikke Skribent. Gustave Courbet var omtrent
samtidig med Flaubert, født i Ornans ved Besangon 1819.x
) Han
var en Bondesøn og kom som ganske ung til Paris for at studere
Jura, slog sig imidlertid hurtig løs fra Studierne og blev Maler, le-
vede et frit og stortalende Bohémeliv med Kunstnere og Forfattere.
Han kaldte sig Socialist og Republikaner, fordi han i sin stærke
Selvfølelse holdt af disse stærke Ord, og han malede i Trods mod
de romantiske Malere og det romantiske Publikum Billeder, som i
tydelige og tunge Omrids og Farver viste Samtiden saadanne Emner,
den helst ikke vilde sé. Det er Malerier som „Begravelsen i Ornans",
„Skærveslagerne“, „Pigebørn ved Seinen “, „Præster, der vender hjem
fra Møde". Her er skildret en Bondebegravelses Uhygge og Sløvhed,
intet er skjult eller dæmpet, her vises Graverkarlens dyriske Fjæs,
Kordrengenes Gavtyveminer, Præsternes Ligegyldighed og Følgets ce-
remonielle Holdning;Skærveslagerne er udslidte, baade den Gamle,der
ligger paa Knæ med Hammeren løftet, og den unge, som slæber nye
Sten; i „Pigebørn ved Seinen" skildrer han et Par Kokotters Søndags-
udflugt, og Præstebilledet er en Fremstilling af en Del Præster, der
forspiste og fordrukne vender hjem fra et Konvent, ved hvilket de
theologiske Forhandlinger er bievne afsluttede ved et livligt Fest-
maaltid. Det var disse og lignende Billeder, som satte Samtiden i
den stærkeste Bevægelse. At de var malede paa en ny og dristig
Maade var intet imod det, at de i og for sig var „en daarlig Hand-
ling" ; der rejste sig hæftige Debatter i Aviserne og blev skrevet
Smædeviser.*
2) Under Verdensudstillingen i Paris 1855 udstillede
Courbet 40 af sine Billeder, der var blevet forkastede af Juryen, i
en egen Bygning, over hvis Indgang der stod „Le Réalisme
G. Courbet". Og i Katalogen skrev han:3) „Titlen Realist er
blevet givet mig paa samme Maade som Titlen Romantiker blev
1) Emil Hannover: Gustave Courbet, Tilskueren, Januar 1900. Camille Lemonnier: G. Courbet et
son oeuvre Paris 1868. Champfleury: Grandes figures d’hier et d’aujourd’hui. Paris 1861.
P. J. Proudhon.* Du principe de Vart. Paris 1865.
2) En saadan findes i en taabelig lille Bog af W. Reymond: Études sur la littérature du second
empire. Berlin 1861.
3) Cit. efter Hannovers fortrinlige Afhandling.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free