- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
32

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Realismen. — Courbet — Proudhon — Champfleury — Feuillet — Murger — Feydeau — Augier — Dumas fils

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32
**S’1
!’’v * V ^ i - v p - -
DEN NATURALISTISKE ROMAN
Tanke og være et tro Udtryk for Massernes Følelse . „Kunsten
siger til os igennem dens Tolk, den nye Skole: denne Tanke eller
denne Handling, Sædvane, Institution har Retslæren og Filosofien
erklæret for sand eller falsk, retfærdig eller uretfærdig, dydig eller
skyldig, nyttig eller ska’delig, nu skal jeg ved de Midler, jeg besid-
der, paavise, at denne samme Handling endvidere er skøn eller
hæslig, god eller slet, fin eller raa, klog eller dum, herlig eller be-
drøvelig, harmonisk eller kaotisk, saaledes at vi, naar vi om en og
samme Ting har raadspurgt baade Videnskaben, Retfærdigheden og
Kunsten, har opnaaet den højeste Viden om denne Ting og elsker
eller hader den for stedse Derved er Kunsten blevet rationel og
ræsonnerende, kritisk og dømmende, jævnbyrdig med den positive
Filosofi, den positive Politik og den positive Metafysik, og derfor
kan Courbets Værk sidestilles med Auguste Comtes positive Filo-
sofi, Vacherots positive Metafysik og Proudhons egne politiske
Skrifter.x)
Kunsten skal — det er Proudhons Yndlingsudtryk, og han røber
derved, i hvilken Afstand han staar fra Kunsten. Han agiterer paa
samme’ anmassende Maade som Politikeren overfor en Menneske-
mængde, og han har ingen Anelse om hvilken Række af bevidste
og ubevidste Tilskyndelser, der danner den kunstneriske Produktion.
Men bag hans Ord skimtes alligevel de grove Omrids af Tames
Theori om Milieuet, og naar han i meget fik Ret af den Litteratur,
som fulgte, saa var det, fordi han i sin klare Aand havde en For-
udanelse om det, som vilde komme, men som ganske vist ikke
skabtes paa hans Magtbud. Der var endnu en lang Vej at gaa, før
Realismen blev til Naturalismen, men Udgangspunktet e n Realis-
men. Camille Lemonnier har udtrykt dette med megen Klarhed
allerede i 1868 i sit Skrift om Courbet. Han skriver om Realismen:
„Den maa betragtes som en Forløber for den følgende Generation.
Det er i Virkeligheden den, som har saaet det Frøkorn, ud af hvil-
ket i dette Øjeblik Naturalismen vokser. Det, som den antog for en
absolut Læresætning, var kun Spiren til en endnu menneskeligere
og mere højbaaren Lære. Man maa begynde med at fæstne sig ved
Tingenes materielle Beskaffenhed, førend man kan give Udtryk for
deres Aand, og Haandværket (le métier) baner Vejen for Tanken.
Proudhons anførte Skrift S. 123, 145, 199, 233, 287.
x) Sammendraget efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free