- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
46

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Realismen. — Courbet — Proudhon — Champfleury — Feuillet — Murger — Feydeau — Augier — Dumas fils

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gavtyven og Parvenyen og den brave Velhaver faar Lejlighed til
at vise sig. Hertil knytter sig saa en Række andre Emner, der har
ligesaa god Kurs i det daglige Liv: forskellige Typer paa Adels-
mænd fremføres; Politikere skildres med en saadan Tydelighed, at
Giboyers Søn egentlig var en Pamflet, der endogsaa satte Lidén-
skaberne i en saadan Bevægelse, at Opførelsen i Provinserne frem-
kaldte Dueller; Forholdet mellem Forældre og Børn, mellem Ide-
alisme og Beregning, mellem Forretningssnuhed og tankeløs Øds-
len tages op til Behandling, selv Demimondespørgsmaalet be-
røres: i Olympias Gifiermaal nedskydes Demimondedamen, der
har benyttet sig af den unge Adelsmands Forelskelse til at snige
sig ind i den fornemme og hæderlige Familje — alle de, der
den ene Theateraften havde ladet sig forlede til at græde over
Kameliådamens Død kunde den næste opbygges moralsk, naar en
Dame af den samme Verden ramtes af den hævnende Revolver-
kugle.
Alt dette er den gode, jævne Realisme. Hvor Augier er bedst,
som i Skuespillet De fattige Løvinder (Les lionnes pauvres fra
1858, skrevet sammen med E. Foussier), gribes man af den tro-
værdige Natur, der er i Personerne. Zola,, der har skrevet en for-
trinlig lille Afhandling om dette Skuespil (i Nos auteurs dramatiques)
sammenligner træffende Séraphine, der lever af sin Elskers Penge,
: med Hovedpersonen i Madame Bovary, der udkom Aaret i Forvejen.
■Men medens Flaubert viser Udviklingen, forklarer og beviser, tager
Augier Sagen rent dramatisk og griber Séraphine dér, hvor Udvik-
lingen er fuldbyrdet, og bruger hende til en Dom: „Hvad har min
Moder lært mig? At man maa være rig for at være lykkelig. Hvad
har Livet lært mig? At man maa være rig for at blive regnet med.
Fornøjelser og Luksus er de Goder, som prækes for os i Ord og
Eksempel. “
Det er altsaa ikke nok for Augier at skildre. Medens han i Skil-
dringen af Séraphines Mand, den intet anende, hæderlige og arbejd-
somme, hvis Øjne pludselig aabnes, naaer den rene Naturlighed,
gaar han med Séraphine frem foran Lamperækken og udpeger for
Tilskuerne, hvad han ønsker, de skal lægge særlig Mærke til. Au-
gier bryder sin egen Realisme paa mangfoldige Punkter. For det
første ynder han at lade sine Personer omvende sig brat i sidste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free