- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
49

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Realismen. — Courbet — Proudhon — Champfleury — Feuillet — Murger — Feydeau — Augier — Dumas fils

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mange Aar efter.1
) Det er ikke uden Grund, at alle store Skuespil-
lerinder har grebet dette Skuespil og ladet det leve meget længere,
end Dumas selv kunde ane. Han vidste saa lidt af, hvad han gjorde,
han vidste endda kun, at alt hvad Armand og Marguerithe siger til
hinanden, det havde de aldrig sagt, og at alt, hvad de andre siger,
det var Efterklang af lystige Selskaber, maaske sammen med „Helt-
inden", der først var død to Aar i Forvejen. Og dog er det gaaet
saaledes, at alt det i Skuespillet, der ikke er de tos Kærlighed, det
er fuldstændig flovt, medens der i Marguerithes og Armands Ord
er den Skælven og Brusen, som Digterens egen Ungdom ejede og
skænkede ham i Jubel og Graad.
1852 skrev han Diane de Lys, et daarligt Skuespil, men et, der
stod ham personligt langt nærmere end Kameliadamen. I 1851 ud-
gav han Romanen Diane de Lys, den ligner Skuespillet, forsaavidt
Personerne og enkelte Scener er de samme, men i Indholdet er der
stor Forskel. Kærlighedsforholdet mellem den unge Maler Paul
Aubry og Hertuginde Diana er helt anderledes i Skuespillet, hvor
det er Hovedsagen, end i Romanen, hvor kun Hertuginden er
forelsket i ham, medens han elsker hendes Veninde. Hvad der i
Skuespillet er en Sidehandling, er i Bogen Hovedsagen og om-
vendt. Aaret efter Skuespillet udgiver Dumas Romanen La dame
aux perles, her findes ingen af Navnene fra Diane de Lys men næ-
sten hele Handlingen. Dog er Slutningen forskellig: i Dramaet
skyder Ægtemanden sin Kones Elsker, i Romanen svækkes Elske-
rens Kærlighed, fordi han i lang Tid er skilt fra hende, og Bogens
Moral er den, at den frie Kærlighed kræver en Sjælsstyrke, som
kun de færreste ejer. Et rent ydre Tegn paa Sammenhængen mel-
lem Diane de Lys og La dame aux perles findes deri, at de Vers,
med hvilke Dumas i 1868 aabnede Fortalen til Skuespillet uden at
sige, hvorfra han tog dem, findes i Romanen, hvor de skrives af
Hovedpersonen. De skildrer en ung Mands Følelser ved alene at
gense det Sted, hvor han har levet et lykkeligt Øjeblik med sin
Elskede, og Dumas føjer til: „Jeg var 25 Aar gammel, da jeg skrev
disse Vers. De er hverken gode eller daarlige, de er unge, og jeg
citerer dem kun, fordi de var Udgangspunktet for dette Skuespil."
Denne stadige Kredsen om det samme Emne, alle disse forskellige
’) Théatre complet. VIII B. Notes.
Poul Levin: Den naturalistiske Roman 4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free