- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
50

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Realismen. — Courbet — Proudhon — Champfleury — Feuillet — Murger — Feydeau — Augier — Dumas fils

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Slutninger og Konstellationer vidner tilstrækkeligt om, at Dumas
staar Begivenheden langt nærmere end i Kameliadamen. Dette Skue-
spil var Romantiken, i Diane de Lys begynder Realismen.
Men samtidig med at Dumas saaledes greb et Emne, der rimelig-
vis angik ham rent personligt, var han gennem sit første dramatiske
Arbejde kommet til større Erkendelse om de nye Krav, der stilledes
til ham som dramatisk Forfatter. Han vilde tage denne Oplevelse
og gennem sin Kunst fjerne den fra sig og gøre den brugbar for
Scenen. Kameliadamen skrev han i en hed Opblussen, i Diane de
Lys er der meget mere Kunstfærdighed og en vis Kulde. Han brugte
1/2 Aar om at skrive Skuespillet, og han anvender en Mængde dra-
matiske Fif, som han i Kameliadamen slet ingen Brug havde for. Det
er fuldt af Konversation, i hvilken Personerne søger ad Omveje
for at sige noget interessant, og der moraliseres direkte: én beviser
i en veltalende Replik, at man ikke skal gifte sig med sin Elsker-
inde, Skuespillets Thesis er den, at den fri Kærlighed bærer Døden
i sit Skød. Diane de Lys er et Skuespil, som nu kun har Betydning
ved dets Stilling i Dumas’ Produktion: skønt det staar ham saa nær,
og fordi det gør det, viser det, hvor meget han havde lært af sin
- første Sukces, hvor hurtigt han havde tilegnet sig Haandværket, og
hvor farligt Theatret var for ham. Der er meget mindre Poesi i
Diane de Lys end i Kameliadamen og meget mere Teknik. Men efter
Diane de Lys vidste Dumas, hvad han kunde, og hvortil han vilde
anvende sin Evne.
Det drejer sig her om Skuespillene: Demimonde, Pengespørgs-
maalet (La question d’argent), Den uægte Søn (Le fils naturel), .En
ødsel Fader (Un pére prodigue), Damernes Ven (Kami des femmes)
og Fru Aubrays Idéer (Les idées de Madame Aubray), opførte i
Aarene 1855 — 1867, alle af samme Støbning og skrevne ud fra
samme Grundsætninger baade om Livet og om Theatrets Krav.
Naar man vil forstaa en Forfatters Betydning, er det første
Spørgsmaal, man retter til ham dette: hvad vidste han om Li
vet? At Augier vidste en hel Del er sikkert nok, den Kreds, i
hvilken hans Tanker bevægede sig, var ingen ringe Kreds, den
strakte sig ind over en Række Problemer af forskellig Art. Dumas
bevæger sig derimod i en meget snæver Kreds. Fra Demimonde til
Fru Aubrays Idéer er ingen Strækning at tilbagelægge, den, som vil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free