- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
77

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Flaubert

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arbejde, som kunde udfylde hans Tilværelses Tomhed, gjorde blot
Fremgangsmaaden endnu kærere for ham.
Men i Madame Bovary behøvedes dette ikke, fordi Omskrivningen n
alt var sket derved, at Hovedpersonen var en Kvinde, hvis ydre «
Liv ikke havde nogensomhelst Lighed med Flauberts. Han kunde
derfor frit lade hende bevæge sig i de Forhold, han kendte bedst
af alle — hans egne, det vil sige Byen og Egnen, i hvilken han
levede. Madame Bovary foregaar omkring og i Rouen. Dette har-
medført den fuldstændige Sikkerhed, der udmærker denne Bog
fremfor alle Flauberts andre. Omgivelserne, Personerne og Begiven-
hederne hører i den Grad sammen, at Læserens Fantasi formelig
omspindes af ubrydelige Traade, der hindrer ethvert Indtryk, som
ikke skabes just af det fortalte, i at komme frem. Derved bliver
denne Bog om Hverdagsmennesker saa mægtig. Flaubert er den
uindskrænkede Herre over alle Personerne, han kender dem ind i\
deres Lønkamre, ikke blot Emma selv, men hendes brave, dumme \
Mand, Apothekeren Homais, der er blevet det uforgængelige, klas- \
siske Monument over den spidsborgerlige Opblæsthed og overfla- I
diske Kundskabstrang; de to Elskere, Fejgheden og Raaheden, og
uden om dem alle Smaafigurerne, hvis Ansigter titter frem med de
tydeligste Træk. Alt dette er stort’, fordi det er Livet, ikke blot disse
enkelte Menneskers Liv, men alle deres, hvis Kaar ligner disses.
Dette er Bogens Magt. Den skræmmer. Med Gysen har Mennesker
kendt noget af sig selv i dens Skikkelser.
Og denne Sikkerhed i Opfattelsen har saa endelig gjort Bogens
Kunst fuldendt. Det er saare vanskeligt at karakterisere dette, fordi
alt, hvad der siges, bliver tomt, naar det ikke dokumenteres, og Do-
kumentationen vilde føre-til, at Bogen opløstes i lutter Brudstykker.
Det er da ogsaa gaaet saaledes, at enhver som har skrevet om
Madame Bovary, har skaaret sine Steder ud af den og dvælet ved
Kunsten netop her. Men_ Kunsten er just den, at alt hører sammen,
og at den store Grundstemning, som bærer hele Bogen, spejler sig
i hver lille Sætning, ligesom Solens Glans ikke blot opfanges af
Havet, men af hver lille Dugdraabe. Personerne bevæger sig i
Omgivelserne som enhver i det daglige Liv, Mennesker og Milieu
farver hinanden og disse igen Sproget. Det er denne Overensstem-
melse, der kaldes Stil. Det er f. Eks. ofte fremhævet, hvorledes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free