- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
102

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Videnskaben. — Claude Bernard — Pasteur — Berthelot — Renan — Taine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

og Berthelots Svar betyder dette, at Naturvidenskaberne giver Aands-
videnskaberne Haandslag og anerkender Samarbejdet. Derfor maatte
Renan sætte Pris paa, at Berthelot svarede, derfor svarede Berthelot
som en Medkæmper, skønt det maatte være meget vanskeligt for
ham, da han var ganske enig med Renan, der jo ogsaa flere Gange
appellerer til ham.
Berthelots Afhandling falder i to Afsnit. I det første skildrer han
-“ r
den positive Videnskab, der ikke søger de første Grunde eller den
sidste Afslutning, saaledes som Claude Bernard i sin to Aar senere
udgivne Indledning. I det andet Afsnit vender han sig nærmest
til dem, der vil afvise de højeste Spørgsmaal som ikke henhørende
til Videnskaben. De gør det ikke, saalænge man løser dem ved a
prioriske Tankeslutninger gennem Dogmer og Skolastik, men en
ideal Videnskab, grundet paa samme Metode som den positive, er
meget vel tænkelig. Grundforskellen mellem Renan og Berthelot er
i Virkeligheden kun den, at Berthelot dog som ren Fagmand ser
en Adskillelse mellem de to Arter af Videnskab, medens Renan kun
sér én Videnskab, i hvilken den menneskelige Tanke stiger fra
Trin til Trin højere op. Paa en Fremstilling af sin Verdensopfattelse,
der, selv om Metoden er den samme som den, gennem hvilken Re-
nan naaede til sin, dog i visse Henseender vil afvige fra den, ind-
lader Berthelot sig ikke. Han har blot villet hævde den ideale Vi-
denskabs Ret ved Siden af den positive og Forbundet imellem dem.
Den positive Videnskabs Standpunkt betinger til enhver^ Tid den
ideale Videnskabs med Udelukkelse af ethvert overnaturligt Ele-
ment.
Udgangspunktet for Renans Afhandling var, at han i Ensomheden,
fjærnt fra Kampen om hans Værk var vendt tilbage til sine ældste Tan-
ker, den gamle Vaklen mellem Naturvidenskaberne og de historiske Vi-
denskaber. Der var dog i hans Liv en Kamp, som var endnu ældre og
endnu bitrere, Kampen mellem Videnskaben og den religiøseTradition,
i hvilken han var vokset op og blevet Mand. Renan er ikke blot mær-
kelig ved sine Værkers Fylde, sin Aands Rigdom og Poesi, men ogsaa
derved, at han, førend han gav Anledning til den store Kamp mel-
lem dogmatisk Tro og den moderne Videnskab, som rystede.hans
Tid, havde udkæmpet denne Strid i sin egen Sjæl. Han er ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:10:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/natroman/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free