- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
106

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Videnskaben. — Claude Bernard — Pasteur — Berthelot — Renan — Taine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Aar, der efter Studieplanen tilbragtes i Paris i Seminariet Saint-
Sulpice. Han kom dertil i 1843, her blev Kampen tungere og tun-
gere. Den gejstelige Stand havde allerede længe afskrækket ham
da han skulde træffe en Afgørelse, skubbede han under mægtig Be-
vægelse det endelige Svar fra sig saa længe som muligt, angst for
at bedrøve Moderen og for at bryde med et Samfund, der havde
gjort hans Barndom og Ungdom saa lykkelige. Det er Følelsens Kamp,,
som gaar forud for Forstandens.
Paa den anden Side: traadte han i Kirkens Tjeneste, var der en evig
Autoritet over hans Tanke, og hvor kunde han bære dette, naar hans
Studier i Biblen hver Dag syntes at fjærne ham fra denne Autoritets
Grundregler. Grunden rinder bort under ham, langsomt, Sandskorn
for Sandskorn, jo dygtigere han bliver, jo højere han hæver sig over
sine Kammerater, hvis Lærer i Hebraisk han blev, jo fjærnere kom
han fra alt det, der hidtil havde været hans Liv. Medens Omvendel-
sen til Troen oftest maa ske som et Mirakel, som et pludseligt Lys,,
der udbreder sig over Sjælen og paa sine Straaler bærer Bønnens
Ord til den Gud, hvis Væsen man ikke forstaar, men pludselig føler,
er Omvendelsen til Videnskaben en logisk Følgerække, hvor hvert
nyt Skridt har sin Forudsætning i det foregaaende.
Som den videnskabelige Tankegang er ubrydelig, saaledes er ogsaa
den katolske Religion en Samling af Dogmer, der betinger hinanden,
støtter og holder paa hinanden i et saa kunstfærdigt System, at et
enkelt Dogmes Forkastelse fører en almindelig Sammenstyrten med
sig. Det var to mægtige Kræfter, der her stod overfor hinanden,
den reneste Kamp mellem Theologi og moderne Videnskab, medens
enhver Abstraktion er holdt fuldstændig ude. Han hævder dette med
følgende klare og malende Ord: „I denne store Kamp mellem min For-
stand og min Tro, undgik jeg omhyggeligt at gøre et eneste filoso-
fisk abstrakt Ræsonnement. Fysikens og i det hele taget Natur-
videnskabernes Metode, der i Issy havde vist sig for mig som Sand-
hedens Lov, bevirkede, at jeg havde Mistro til ethvert System. Jeg
standsede aldrig ved nogen Indvending mod Dogmerne om Treenig-
heden og Legemliggørelsen som saadanne. Da disse Dogmer havde
deres Liv i den metafysiske Sfære, kaldte de ikke min Modsigelse
frem. Heller intet af det i Kirkens Politik og Aand enten i Fortid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free