- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
117

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Videnskaben. — Claude Bernard — Pasteur — Berthelot — Renan — Taine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

digt at give en Definition: 1) af Regeringen og dens forskellige
Funktioner, Krigen, Retten, Skatterne, Administrationen; 2) af
Staten og dens forskellige mulige Klasser, Præster, Adel* de
lavere Klasser, Agerdyrkere, Købmænd; 3) af Familjen og dens
forskellige Medlemmers Forhold til hinanden; 4) af Kunsten, Reli-
gionen og Filosofien o. s. v.“ I et Brev til en Ven sammenfatter
han sit Arbejde i disse Ord: „Jeg tygger stadig Drøv paa den store
filosofiske Klump, som jeg har omtalt flygtigt for Dig, og som be-
staar i at gøre Historien til en Videnskab ved at give den ligesom
den organiske Verden en Anatomi og en Fysiologi."1) Hele hans
Produktion om Litteratur, Kunst og Historie fra Bogen om Titus
Livius over Englands Litteraturs Historie til Oprindelsen af det mo-
derne Frankrig omfattes af disse Ord.
I Renans Ungdomsliv bryder den moderne Videnskab sig en Vej
gennem spændende Optrin, i Taines Liv ser man den glide stolt og
sikkert ind i sit Leje. Hos Renan Konflikten, hos Taine Afgørelsen.
I Forholdet til Videnskaben er Renan Kvinden, Taine Manden. Fra
sin første Færd’søgte Taine at frigøre Filosofien fra Moralen, under
hvilken den før havde været Slave, og at afløse de abstrakte Ord
af klare, utvetydige Formler. Hans Fantasi udmalede ham, hvor-
ledes al den menneskelige Erkendelse var samlet i nogle enkelte
Formler, der saa atter reduceredes til én Formel, ud fra hvilken
alt forklaredes. Indtil dette naaedes var Analysen ham alt og My-
stiken intet. I Slægternes Liv, i Historie og Digtning virkede store,
enkle Love; i det enkelte Menneskes Bevidsthed virkede Kræfter,
der maatte studeres ved Hjælp af Naturvidenskab og Lægeviden-
skab. Saa snart Taine stolende paa sin egen Kraft var vendt tilbage
til Paris, fra Provinsforvisningen, hørte han Forelæsninger over
Fysiologi, Botanik, Zoologi og Anatomi og fulgte Lægen, naar han
gik gennem La Salpetriéres Sale. Derfor blev hans Værk saa om-
fattende. Det er aabent for alle Videnskaber og forener dem. Man
skal huske derpaa, naar man fremhæver, at Taine ved sin Forkær-
lighed for Formler og Love indsnævrer den menneskelige Aand.
Men til denne Formel var Taine først naaet efter et Arbejde, der
bevægede sig over alle Erkendelsens Omraader. Han konstruerede
jo ikke ud af intet. Hans Kundskaber var tidlig saa omfattende, som
^ Citeret G. Monod: Renan, Taine, Michelet (Paris 1894) S. 86.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free